20120405

Långfredagen uppfanns av en Hammarbyare!...


Jesus var historiens första Hammarbyare. Han kunde konsten att lida och fört den skolan vidare till dagens Hammarbyare. Så Påsken är en högtid för oss Hammarbyare då resten av folket ikläder sig det hammarbyitiska lidandet och firar det som kallas påsken…

              Lammköttet på bordet och snapsen i glaset. En högtid om glädje och lidande. Mitt personliga lidande är att jag missar hemmapremiären på måndag då jag retligt befinner mig i Halmstad vår premiärmotståndare, eller som bäst på vägen hem mot Vimmerby. Men påsken är den högtid som jag gillar bäst. Den innehåller mest möjligheter infinner sig i en tid när vi får emot ljuset och vi kan servera de mesta på bordet från det klassiska smörgåsbordet till ryckande lammstekar kryddade med medelhavets smaker allt från norr till söder om medelhavet… Allt medan naturen växlar mellan grönt till vitt Bajens färger. Ja naturens färger spär på lidandet och ska prognosen för morgondagen är just Bajens färger från grönt till vitt och lidandet får ske i skenet av kakelugnen, vad synd det är om mig… Äta lamm brinnande brasa ett glas rött, eller två… Jag lider som sann Hammarbyare över Den första bajaren på korset… Men likt klacken så ser jag gänget, fansen sjungande ”Always Look On The Bright Side Of Life” i sann Bajenanda…

            Nu kan väll visa fundamentalistiska Djurgårdare eller AIK:are hävda att allt har med kristendomen och religionen att göra men så är inte fallet utan något som motståndarna förvanskat historien och vi Hammarbyare har inte haft orken eller resurserna att sätta emot då vi ägnat oss åt lidandets stora konst. Vi har givit det hela ett ansikte, en legend…

            När vi led som mest var när vi vann SM-guldet för då var vi inte på korset utan satt i guldstolen och myten klarar inte det. Vi var fel. Superettan är mer Hammarbyaktigt och vi kan åter föra talen om den svages solidaritet som visar upp oss och vår gladfotboll för större delar av landet än när vi endast glider fram på topparenor i de stora städerna.  

           Så på måndag drar en ny säsong av solidaritets fotboll igång. Efter en helg i frossandets tecken, maten, drycken som gör oss dästa och gärna pillar oss i naveln och söker efter Bajens matcher med fjärrkontrollen som vapen…

Undrar om några tår blev ömma med denna bloggning när jag trampar på med mina dubbar?...
Media: Ab,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,