20120529

Leve näringslivet och välfärden

Ska det bygga industrier eller välfärd?
Idag ett kort inpass innan jag ska ut på resa med kommunstyrelsen och se på de stora företagen och nya områden för framtida industrier kan etableras..... Men det som är bra är Svenskt näringsliv initiativ till en grupp som vill utveckla välfärden. Ty även om de inte landar där jag vill så kommer de sätta igång debatten och diskussionerna och vem vet även en blind höna kan finna sina frön.

            Kan se att Leif Östling ska leda Svenskt näringslivs grupp som ska utveckla välfärden och jag blir glad över det. Inte för att jag tror de ska presentera en lösning till hundra procent kring välfärden som jag kan köpa men det innebär att frågan kommer komma fram på dagordningen och visst kan vi i välfärdens organisation ta till oss delar av den privata industrin och det är alltid nyttigt när en från en annan sida ser på en fråga.

             Men nu så tar jag på mig kläderna och kollar på hustillverkning, tidningstryck och en och annan gjuten plåtbit kopplar med skogsdungar som ska spegla framtida industriområden. Inget tjänsteföretag, inget kring besöksnäringen. Allt Drömmen om att Volvo eller Eriksson ska öppna den stora fabriken lever på landsbygden, så även i Vimmerby om jag tolkar dagens program....

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,