20130124

Samma?


Förra veckan så åt jag middag med Johan Westerholm och hans dotter med pojkvän. Längst bort på Birger Jarlsgatan hade han hittat en vietnamesisk restaurang. Många maträtter att välja på men bara en öl…

Språket är spännande. Sittande vid bordet och bestämmer mig för att ta en öl innan maten. Säger att jag vill ha en öl men får då reda på att det bara finns en sort. Saigon. –jag tar en, säger jag. Det visar sig vara en iskall öl som smakar helt ok och kommer vara passande till den starka maten. När maten kommer in så börjar jag se botten i mitt ölglas vilket inte är så bra. Finner problemet lätt avhjälpt med att beställa mer öl, ursäkta Saigon. Så jag ser till att få servitrisens uppmärksamhet.

Måste säga att jag gillar det där med att bara ha en sort att välja på, om man nu kan prata om att välja när det bara finns en sort. Tror att jag i ett tidigare liv levat i Sovjet. En sak och välja på om det ens fanns en sak… En kö till en sak. Kön finns kvar ju kvar i den svenska mentaliteten. Vi är ett kö-organiserat folk som lätt accepterar vår plats. Jag känner mig trogen den traditionen och därav fanns det en lättnad denna kväll på restaurangen med EN ölsort. Vidare så hörs allt oftare avgrundsskriken över alla dessa val av tele- och elbolag mm. Det verkar finnas en dröm om gårdagen med två TV-kanaler och ett telebolag som inte ens var bolag utan ett statligt verk. Havet av tandkrämstuber i allehanda färger på både tub och kräm. Den mördande reklamen som följer med detta. Inget som behövs om man bara har en sort, EN öl. Så åter till denna kväll....

...Genom att vi är det enda sällskapet på krogen denna kväll så är det inga större problem att få kontakt med servitrisen. Hon kommer och jag visar på den tomma flaskan och ber om en till. Då svarar hon –Samma? Samma? Undrar jag stilla. Vad skulle jag annars välja om de bara har en sort? Min svenska kö-tradition får sig en knäck. Är det åter så att det finns valfrihet? Vet inte om övriga sällskapet uppfattar mina tankebryderier som uppstår. Det blir tyst för en sekund, långt för att vara mig, innan jag fattar situationen. Jag svarar lite försynt…. Samma, tack

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle,kultur,personligt,Vimmerby