20130208

Fredag med frågan kan man dammsuga snö?

Det är fredag och snön ligger alldeles för vit på backen utanför. Igår kunde jag konstatera att det var fel leverans samt att det för en gångs skull inte var moderaternas fel. Trots min godhet mot mina politiska motståndare fortsätter snön att falla och och just nu i stora stora mängder att jag blir orolig för min hälsa och jag kanske måste dra täcket över huvudet för att överleva... Alternativ en söderhavsö... Vi ser också att SD växer i de fackliga leden... 

I eftermiddag så ska jag iväg med partiet för att sakta börja formulera tankar inför valet. tiden kan verka lång men den går snabbt. Redan i november så ska riksdagslistan fastställas och vi vet då vilka som kommer slåss om de fyra, fem platserna på riksdagsbänken. Funderar på att vilja bli nominerad? Är inte klar än men vädrar min tanke. Kanske kan vara en ny utmaning som gör att man kan finna glädjen i politiken igen?  Jaja den tiden den sorgen/glädjen. Men frågan är om det blir en förändring överhuvudtaget på listan? Partiet har en tradition att man liksom ärver stolen som man sitter på. Är man fräck så är det lite monarki över partiets förtroendemannaled. Föds till stolen dör på stolen...

Men när snön faller så kan jag inte låta bli att undra över snöröjning. Ett hett ämne i denna kalla årstid. Men tyvärr inte tillräckligt hett då snön inte smälter bort av diskussionerna. Men hur är prioriteringarna? Svärmor vaknar tidigt då de skottar ett folktomt torg långt innan någon ens har en fundering på att ta sig till butikerna. Men när alla ska til skolan med bussar, bilar, mopeder och gående så passar hela snöskottar armen att vara på plats. Vet inte om det är ett behov av gemyt eller taskig planering? Vidare så finns det vissa gator som är pulsåder i trafiken. De låter man bilarna köra ner/fast snön medan det ploggas på mindre gator (och kör ut snön på den stora...). Har försökt få ett svar på varför men det verkar vara som det svaret är skrivet i mosebok på ett bortglömt språk. Men jag tänker inte ge mig. För sunt förnuft och snöskottning verkar inte gå i samma skola...

Törs man skriva att vår lilla väg är perfekt skottad av en privat entreprenör? Ska säga att vi får betala det själva i den vägsamfällighet som vi är... Men man kan samtidigt i denna heta diskussion om privata inslag notera att de som kör sopor skottar gatorna helt försvinner från detta. Där finns det inget att diskutera utan där är det en självklarhet att de ska skötas av andra oavsett vad vi får tillbaka. Vinster på skattepengar är inget som man ens viskar om. Kan det vara så att det är en manlig värld? beslutat av män och utförd av män och gärna med lite skit under naglarna? Det är så känsligt i vissa grupper i mitt parti att man inte ens bör ställa frågan.

Kan se att SD fortsätter ta mark i den svenska politiken. JAg är inte förvånad. Fortfarande så finns det bland övriga partier en stark tendens att fördumma SD och deras sympatisörer som järnrörsmaffia. Men arbetarna på golvet springer inte omkring med järnrör. De känner en stark oro för om de ska ha ett arbete att gå till i morgon. Facket erbjuder då kurser i att argumentera mot SD istället för att slåss om jobben (jag vet att jag spetsar till det). Den oro som finns måste tas på allvar. Sedan kan vi många gånger veta att de har fel utifrån statistik men det tar inte bort deras oro och rädsla. Ser att Johan Westerholm har en lite grinigare postning på ämnet, men han har i långa stycken rätt!

Till sist så har det blåst en liten konflikt mellan Västervik och Oskarshamn om var båten ska gå i land. Tja det handlar om Gotlandsfärjan. Jag har en kompromiss! Låt den utgå från Vimmerby via Stångån. vi gör en färjeterminal vid Åbro (där vi kan börja med taxfreee) och sedan snirklande genom landskapet ut på öppet vatten till Gotland. Utifrån att vi också bara kan försvara landet en vecka så blir det bökigare för Putin att ta sig till en hamn mitt i landet än till kusten...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik,samhälle,kultur,personligt,Vimmerby