20130913

Två lag på planen

I dag kan vi i en av socialdemokraternas medlemstidningar läsa om den hemliga strategin för att vinna valet 2014. Äntligen ropar jag lite tyst för mig själv då jag inte fått se helheten och vad det kommer innebära till sista punkt. Men att visa på en helhet och inte bara duttar är rätt väg att gå. 
  • Jag vill se en socialdemokratisk regering efter valet 2014. 
  • Jag vill se en socialdemokratisk regering som sitter där för att de vunnit valet, inte för att motståndarna straffat ut sig med allt för många bränningar som i brännboll. 
  • Jag vill se en socialdemokratisk valseger som innebär att väljarna har tålamod med de förändringar som vi vill göra kommer kräva en valseger även 2018 och 2022. 
  • Jag vill att det kommer sitta en socialdemokratisk regering efter valet för att väljarna såg en tydlig politik som skiljde sig från den sittande regeringen. 
  • Jag vill se en socialdemokratisk regering som fick väljarnas förtroende för att de såg en bättre framtid hos oss.
Idag är det alldeles för mycket rackarspel i mittzonen för att väljarna ska kunna se en skillnad på partierna. Det är som om både hemmalag och bortalag hade samma matchkläder och spelade mot ett mål. Det går inte att avgöra vem som vinner matchen utan väljarna slutar titta och söker andra arenor istället.  Så om nu Jan Larsson kan ta fram det röda matchstället och visa på att planen består av två mål är mycket vunnet.

Jag skrev igår om hur jag utifrån erfarenheter inte ens är säkra på att vi idag har alla medlemmar i partiet som röstande. Vi vet att LO sätter nya mål för hur många av de fackliga medlemmarna som ska rösta på Socialdemokraterna. När jag träffade Tobias Baudin så fick jag veta ”60 procent av medlemmarna rösta (S). 80 procent av de förtroendevalda rösta (S) Förra valet var det 70 procent.  SD är näst största partiet för LO medlemmar.” Det är en lång resa som ska göras och det är mindre än ett år kvar.

Dagens besked i Aftonbladet att det är en helhet som ska presenteras är ett bra steg i rätt riktning. Jag ser fram emot det och kan man också då ställa in alla dutt-presskonferenser om små delar då ingen verkar bry sig och ingen ser helheten? 

Media mm: Ab, Martin Moberg, DN.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om ,