20140106

"För Sverige- i tiden"?

Snyggt jobbat kungen. Om du ändå ska vara kung känns det ändå rimligt att då deltar i vårt kära grannlands 200-års jubileum. Nä det blir lite pinsamt över det hela och det känns inte som din fingertoppskänsla finns kvar (Om den nu funnits?). 

Jag är ingen vän av kungahuset utan ser gärna att vi snabbt byter till republik för att få till ett demokratiskt ledarskap av landet på alla nivåer. Men så länge vi har kvar kungen så bör han ändå fungera som den statsman han är satt att göra. Att Kungen inte besöker andra länders nationaldagar är okej, men ingen regel utan undantag. Att vårt brodersland i väster fyller 200 år är ett sådant undantag som han och drottningen borde göra.

Så skärp till dig och ring till kompisen Harald och säg att du ångrat dig och att du tar med familjen på lite schysst party som också kan ha bra betydelse för våra relationer och om inte annat för att vi har så många ungdomar som jobbar hårt för att sörja för våra grannars välgång.

För mig blir det allt mer klart att kungen inte längre är "För Sverige- i tiden" utan lever kvar i gångna tider. För mig finns två alternativ. 1 som jag tidigare sagt lämna monarkin, men stödet i samhället inte inte tillräckligt starkt för det än. 2 att lämna över till Kronprinsessan Viktoria. Att dra sig tillbaka till en liv med glamour ute bland Europas kungliga jetset och inte behöva ta ställning till firandet av grannens 200-års jubileum. Det vore nog det smartaste idag om du (ja jag tänker dua dig, kungen) frågar mig!

Media mm: Ab, Exp, DN,
IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,