20091015

Klimat, globalt-lokalt vår fråga för framtiden

Idag är det och det ska handla om klimatomställningen.

Jag hoppade självklart på detta initiativ. Sen... Vad ska jag blogga om när det gäller klimatfrågan? Jag har två ingångar. Den ena är den lokala egna påverkan och den andra är den globala frågan.

Kan konstatera att jag under veckan avgivit mitt klimatlöfte vilket gör att jag som individ gör vad jag kan. Ett av de löften som jag gav var att väcka opinion kring klimatfrågan och den del av löftet håller jag nu här på bloggen och kommer återkomma till frågan. Vi försöker också att hålla nere på köttet och äta mer vad årstiden har att erbjuda. Det ger inte bara utmaningar utan också kulinariska resor i gommen.

När det gäller det internationella planet så är det Köpenhamnskonferensen och vad som kommer komma ut av den. En stor risk som jag ser det är att Fredrik Reinfeldt kommer ha en framträdande roll. Min tilltro till honom i dessa sammanhang är inte stor. För de må säga att de är nya moderater men när kapitalet knackar på så tar man snabbt av sig sitt orangefärgade yttre så att den mörkblå träder fram igen. Ser vi vad de moderata företrädarna gjort i EU-parlamentet så blir ingen klimatvän glad.

Frågan är enkel.
Vilka är trovärdigast i miljö- och klimatfrågan?
a) De Röd-Gröna
b) Borgerligheten med moderaterna i spetsen

Andra som bloggar om detta finner ni på
NetRoots och



Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar