20100114

Ändring angående SAAB...


Ibland blir det inte som man tänkt sig. Redaktionschefen tillika ledarskribenten på Vimmerby tidning Alf Wesik uppmärksammar mig på en kursändring...

För snart ett år sedan skev jag här på bloggen om SAAB och var kritisk till att rädda bolaget. Min ingång då och även nu är om det finns en marknad för Volvo och SAAB i denna tappning.Fortfarande är jag skeptisk men menar att all den kunskap och kompetens måste tas tillvara. Där har regeringen ett ansvar som jag känner de inte har tagit.
Jag har där efter tänkt ett steg till och måste där ge ett erkännande till Alf Wesik som i ett mail skriver
Saab-modellerna som de ser ut idag är definitivt inte rätt bil för framtiden. Men kunnandet finns i Trollhättan, i hela fordonsklustret, med Volvo pv, Volvo lastvagnar och Scania – alla dessa företag med sina direkt anställda, alla underleverantörer och alla som är serviceföretag åt dessa, är den viktigaste grunden för en bibehållen verkstadsindustri i Sverige.

Allt detta kunnande kan definitivt ta fram nya mindre, klimatsmarta bränslesnåla bilar, som samtidigt är säkrast i världen. Det är jag övertygad om. Vi ska inte heler glömma att Trrollhättefabriiken är världens mest produktiva, tydligen.
Så det visar sig att vi under en resa funnit varandra i denna fråga. Måste erkänna att Wesik är snabbare i tanken på detta område än mig.

Nu får vi båda bida vår tid och se vad som blir resultatet av som det känns som en lek från GMs sida.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar