20100120

Partiledardebatten kommentar nr 3 slutkommentar


Har varit borta och haft valberedning och finns nu åter framför debatten. Kan konstatera att Mona gjorde ett mycket bra och tryggt framträdande. Som jag skrev tidigare så är det en aggressiv opp.. majoritet som redan sitter i opposition

Om jag ska försöka göra en summering av mina intryck av denna debatt så är det åter en majoritet som givit upp. Det saknas tydlighet från vad alliansen vill för nästa period. I en debatt ska oppositionen granska majoriteten. Idag så är bilden tvärtom. Den borgerliga alliansen verkar inte ha någon politik att försvara. Att de mörkar för den förda är inte så konstigt. Det finns få frågor som alliansen har att vara stolt över.

Dagens debatt visade tydligt på att valet i september kommer stå mellan två politiska block med helt olika världsbild. Det känns svårt att se någon tillbakagång till en blocköverskridande tid. Jag hoppas att det ändå efter valet kan bli breda gemensamma överkommelser. Det behövs inom ett antal områden där besluten ska stå sig över tid. Frågan är vilka partier som kan tänka sig att ta steget över gränsen? Som det nu ser ut så är de RödGröna mest mogna på denna punkt och det visar sig också vilka som är beredda att ta det breda ansvaret för Sverige.

En annan slutsats som jag drar av dagen är att det kommer bli en tuff valrörelse med ett aggressivt tonläge. Hoppas det kan lugna ner sig.

Under dagen så kommer det säkert komma fler kommentarer från höger och vänster så det är möjligt att jag får lov att återkomma senare.

Till sist så är det nu superfart mot en RödGrön valseger

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar