20100503

Idag är det examen för 16 gången om jag inte räknat fel

Sitter på ett hotellrum och funderar på dagen som nu tar fart. De RödGröna kommer idag att presentera vårt budgetförslag. På TV pratar de om examensprov. Ja examen nummer 16.

        Har precis kollat på debatten i Agenda (på datorn) och känner mig nöjd med Östros framträdande. Men dessa 16 minuter hade kunnats klara av på fem då det från båda sidor och främst från Anders Borg var en upprepning oavsett vad frågan var. Vet inte om debattnivån blivit sämre eller om det är jag som känner mig mer less på att se dem. Jag vill bli berörd eller överraskad och i de senaste debatterna så känner jag inte att jag blir det.
         Så min kväll med en öl med Tokmoderaten, herr Antonsson och Alexandra Einerstam och Rosmari Södergren var givande och vi förde ett samtal kring våra olika förutsättningar att blogga och följa den politiska vardagen.
        Men åter till examensdagen och vad den kommer innehålla. Läser man media så är det skattehöjningar som står på agendan utan att se helheten. Och då ställer jag mig frågan. Jag får tillbaka en bra summa på skatten och ställer mig frågande till vilken nytta då jag ser hur skolan saknar resurser. Att vi inte klarar äldreomsorgen. Men jag får pengar tillbaka, till vilken nytta?
         Men åter som jag skrev igår så är inte skatter något eget mål utan ett redskap för att styra och fördela utvecklingen i landet. Så att bara plocka ut en skattehöjning eller skattesänkning och tala om vinnare eller förlorare blir bara fel. Visst kan jag vara vinnare med sänkt skatt men när min son saknar resurser i skolan vad är då min vinst värld?
        Avslutningsvis så känner jag att vi RödGröna får ett otroligt genomslag för vårt alternativ. Den uppladdning som sker på dagens morgonteve kan jag inte minnas från regeringens vårproposition. Jag kommer var närvarande och blogga när vårt förslag presenteras idag så håll denna sida uppe om ni vill hänga med.

Media kring detta område: SvD1, SvD2, AB1, AB2, Expressen, DN. Bloggduellen stod åter mellan Herr Westerholm och Herr Persson. Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,