20100603

Partipiskan gäller i alla partier som står för sin politik

För vem är vi? är vi för oss själva eller är vi representanter för något? Frågorna kommer till mig då jag läser Aftonbladet och hur det inom, idet här fallet, borgerligheten röstpiskas.
  

       Men är det så hemskt egentligen? Är det inte så att man går in i ett parti för att man delar de värderingar som partiet har och med det också en stor del av den praktiska politiken. Men behöver man då gå med på allt? Ja i princip vill jag hävda då det är demokrati och då majoritetsbeslut gäller. Visst finns det frågor där partilinjen kan var till besvär och det blir mer fritt hur man röstar. Ett sådant exempel från mitt eget parti här i Vimmerby är religion. Det som är det stora problemet är när man i partigrupperna inte hinner samtals sig samman utan man ställs inför faktum.
       Men det finns undantag och det är när de parti man gått in i fullständigt överger sin politik och tro. Och min tanke går då till Centern och det svek kring kärnkraften som partiet gjort under en mandatperiod. Så frågan blir hur de som gick in under denna period med ett parti som ville avveckla kärnkraften för att mitt i perioden göra en av de brutalaste svängarna i Svensk politik. Att då vilja rösta med hjärtat som tills för bara ett tag sedan varit partiets hjärta är inte konstigt. Frågan är när det gäller Centern vem som bryter mot partilinjen.
       Sedan är det viktigt hur piskan går till. Att den finns i alla partier är ingen hemlighet men hur den hanteras kan göras på flera sätt. Jag menar att här har partierna ett ansvar och det börjar redan när det rekryteras nya kandidater. Det finns spelregler inom alla föreningar som måste följas och så även här.
       Dessa kryss- och personvalskampanjer vad gör de och vad står de för. Är det ett spel för galleriet eller finns det utrymme för en massa olika tyckanden. Rent praktiskt gör de skillnad eller är det bara så att den kryssade hamnar i topp men allt ligger fast. Kan den ensamma uppkryssande förändra världen eller i alla fall sitt parti?
      Det vi vet är att personvalet är här och jag tror inte det försvinner men är de bra för politiken eller gör det bara bilden än rörigare för väljaren? Vilka krav ska vi ställa?

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,