20100603

Troligen som förr och intet nytt...

Jag känner en oro. Att vi inom en vecka eller månad är tillbaka på ruta ett. Att den tragedi som kunde föra något gott med sig glöms bort och kvar blir ett folk som lider.

       Funderar lite, medan de stora försöker vinna mark för sin tolkning av det som har hänt kring Ship to Gaza.Visst kan vi finna frågetecken och de ska rätas ut så snabbt som möjligt. Men grunden till denna handling ligger i hur staten Israel hanterar frågan kring Gaza och en Palestinsk stat.
      Hade detta gjort av ett annat land så var det klockrent med sanktioner men här? Det finns ingen global rättvisa ty om vi har vänner så har vi makt. För mig och de flesta är det klart att det Israel gjorde var helt uppåt väggarna och att någon form av handling bör världen göra. Men jag tror inte det. De må talas om det ena och det andra men kommer det bli verkstad? Imorgon är det fotboll Israel mot Sverige. Om jag fick bestämma skulle inte matchen spelas. Att inte blanda idrott och politik är bara skitsnack då det görs dagligen på alla nivåer. Mer eller mindre öppet.
     Men nu till min ingång att kommer det bli ändring eller finner man halmstrån för att ge Israel rätt i alla lite och att det egentligen var de som fanns ombord som gjort lite fel. Det finns den tendensen i debatten och kommer då det leda till att allt är nog bra som det är eller det duger ett tag till då vi inte vill bråka så mycket med staten Israel, för den är ju i alla fall demokratisk  och vi behöver en plattform i den delen av världen. Självklart är det inte ens fel att två träter men som alla föräldrar vet så får man ibland ge sig på en punkt för att få med sig barnen på det viktiga.
     Genom att frågan är så komplicerad och genom att man funnit ett sätt att förhålla sig till varandra med lite skärmytslingar (Ibland riktigt grova) så är frågan om det finns en genuin vilja att finna lösning. Ty mycket av de politiska framgångarna bygger på att ha en gemensam fiende att peka på och då slipa de inhemska problemen. Jag framhåller här ingen sida utan hävdar att det finns goda kålsupare på båda sidor. Min analys må inte kanske hålla i alla lägen men min tro är att den ligger nära sanningen. Ni må säga emot om ni så vill.

Media: AB1, AB2, Ex1, Ex2, DN1, DN2, SvD1, SvD2.
För bra analyser så läs Johan Westerholm som kan området. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,