20100606

Söndagskrönika om Krig och Svenskhet

Nationaldagen tillika söndag vad ruttet kan en del säga som går miste om en extra ledig dag, för att fira vår nationaldag verkar de inte ha tanken på. Men vad ska man fylla bloggen med denna dag som också är krönika dag.

        Det finns ett par saker som jag kommer häkta upp min krönika på. Det ena är ordet krig som används i tidningarna nu och det andra är Svenskhet utifrån vad jag skrev för ett år sedan.
       Om vi börjar med krig och bara tänker ordet så går min första tanke till mellanöstern och Det som sker mellan staten Israel och det ockuperade Palestinska folket. Det är de som påstår att det var ett riktigt agerande av Israel och borda, skjuta, döda, för Israel ligger i krig. Men krig är mellan två stater och mig veterligen har inte staten Israel erkännt Palestina som en stat och det är en av grundbultarna i konflikten.
        Nu lyft orden om bojkott likt de arbete som gjordes med Sydafrika och för min egen del så är den bojkotten redan inledd så jag ställer mig bakom det. Det höjs vissa röster som anser att det inte är fruktbart med en bojkott och då hänvisar till Cuba. Vill hävda att det är en äpple, päron jämförelse då Israel är bra mycket mer beroende av ohttp://www.blogger.com/post-create.g?blogID=8170569088301754663mvärlden och anses ha en viktig roll. Här skulle en fullskallig bojkott slå hårt likt den mot Sydafrika.
       Men vad är det för rubrik som möter mig med ordet krig? Ja inte är det ett krig utan osämja inom alliansen. Man kan uttrycka det så att Maud Olofsson och Centern är sura på Moderaterna för att de inte ger med sig angående LAS. Åter så målas bilden av att det är så svårt att göra sig av med folk. Det verkar ha gått Centern förbi att vi har en arbetslöshet på nära tio procent. Det behöver inte bli lättare att sparka folk utan att anställa folk.
      Vidare så är det i detta skrivandets stund inledningen på vår nationaldag och många sitter med sitt kaffe och undrar vad som är så svenskt att det ska firas. Visst kan vi nämna midsommar och andra aktiviteter, men det är inte det som gör Sverige utan något helt annat som sprunget rasisterna och de främlingsfientliga förbi. För precis ett år sedan satt jag med datorn i knät och skulle punkta ner vad som var Svenskt och så här blev det då
-Svenskt är att stå för internationell solidaritet.
-Svenskt är att stå för demokrati
-Svenskt är att ta ansvar
-Svenskt är att tro på människan
-Svenskt är att vara delaktig
-Svenskt är att ge stöd till den svage
-Svenskt är att bekämpa orättvisor
-Svenskt är att låta alla vara med
-Svenskt är att vara nyfiken på andra kulturer
-Svenskt är att vara öppen för andra kulturer
-Svenskt är att alla är lika värda
-Svenskt är även sill och nubbe på midsommar
-Svenskt är att utnyttja sin rätt att RÖSTA
     Det sista var med uppmaningen att rösta i valet till EU-parlamentet och så gjordes. Men här ryms inte någon rädsla för andra. Det svenska ligger i att vi vet att Sverige har byggts av invandrare som av en eller annan skull tagit sig hit frivilligt eller under tvång. Men en sak har de haft gemensamt, de har känt sig välkomna och vi har nyttjad deras kompetens för byggandet av vårt land. Men om vi brister på det så är det inte bara landet som går en olycklig väg tillmötes utan även Svenskheten. 
     Det jag vill lägga till är att det även är Svenskt att bejaka alla människor sexuallitet. Och då kan inte ett samhälle belöna de som inte gör det. Läser att vi ger miljonbidrag till kyrkor som inte bejakar HBT-personer utan rent ut sagt förföljer dessa. Detta kan inte accepteras utan här får vi sätta stopp ty det är inte Svenskt.
     Avslutningsvis så är jag stolt över att vara Svensk och bo i detta land. Visst finns det saker som vi behöver göra bättra och därav mitt politiska engagemang. Du kan också påverka så att det blir bättre. för att sitta med handen knuten i fickan gör ingen förändring.

Andra som skriver krönikor Johan W( även klokt om Ship to Gaza) och Peter J och Kent P och Tokmoderatern och Mary och Peter S och de kommer nog någon gång. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,