20100627

Söndagskrönika om Valet, Almedalen och en och annan fluga

Snart kommer lilla julafton för politiken. Almedalen. Jag ska dit en sväng och längtar. Stora julafton inträffar vart fjärde år och är valet. Det är där vi som varit snälla som får presenter i form av kryss.

       Söndagen och sommarhettan har nått Vimmerby. Jag vandrar mellan skuggorna för att inte bränna upp mig. Jo jag gillar rött men vill gärna att den kommer inifrån mig och inte dunkas på mig av herr Sol. Det där med cancer struntar jag i fast jag inte borde. Sjukvårdspolitiker borde nog lite mer leva som han lär... Så en öl i skuggan borde vara bra för folkhälsan.

      Nu är det lite lugnet före stormen. Alla väntar på Almedalen och lägger nu upp de sista strategierna och planerna. Själv kommer jag dit på onsdagen och stannar till lördagen. Den fråga som jag ställer mig och inte än har någor svar på är om jag ska tokblogga eller bara glida runt och insupa en massa nya kunskaper och intryck? tror jag landar någonstans emellan.

      Visst kan en fluga reta ihjäl en. Kan säga att i skrivande stund flyger en omkring och gör livet surt för mig. Har köpt en elektrisk flugdödare som ska testas i uterummet kring middagen.  Överlever flugor kärnvapenkrig?

       När det gäller politiken väntar jag på hur de styrande borgerliga partierna i Vimmerby ska förklara sig med privatiseringar som blir nästan en miljon dyrare än egen drift. Hur var det nu med slöseri och skattekronor. Ska bli intressant att se hur det moderata toppnamnet ( kanske kommunalrådskandidat?) tacklar detta då han vurmar så över det privata och att de alltid gör det billigare.Den som ska ha heder är Peter Fjällgård som anser att det är vansinne med fördyrande privatiseringar. Det finns klokhet kvar i Centern.
 

       Efter att överlevt midsommar i år också kan jag bara summera helgen och konstatera att maten och drycken legat på rätt nivå för att jag inte ska fara illa. Sedan promenad med kantareller är inte dåligt. Så en skön sommar och glöm inte att snart så börjar den sista etappen i det fyra år långa valrörelsen.

Bloggar/krönikor: Tokmoderaten och Ankersjö och Westerholm och Röda Berget brukar producera men vet inte hur stor snaps de tagit så vi får se vad som kommer...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,