20100830

Frågan till Reinfeldt

En lugn måndagsmorgon ger mig tid att vilja. Så jag tar idag rygg på Peter Andersson som idag har en ingång om vad utfrågarna ska fråga Fredrik Reinfeldt om på torsdag.

      Har tidigare på bloggen skrivit om vad jag tycker Mona Sahlin ska prata om i de tal hon haft. Nu tänker jag ge lite hjälp till SVT gällande vilka frågor som bör ställas till den sittande moderata statsministern. Ja utfrågningen av Jan Björklund blev i många stycken en utfrågning på han egna hemmaplan och inte på de områden där det finns spänningar.

      Så för att inte det ska upprepas sig bör programledarna ägna energi åt frågan Välfärden kontra skattesänkningar. En ekvation som inte går ihop. Jag vill också att den penetrerar synen på människan. Då den rike jagar bättre med magen full medan den fattige jagar bättre hungrig. Jag vill att de inte släpper detta förrän vi får ett svar och inte massa undanglidande floskler.


     Generellt så vill jag att de kommande utfrågningarna och debatterna mer ska lämna sakpolitiken därhän för att mer fördjupa sig i vilket samhälle vi vill ha. Vi vet att det är då det blir tydligt vilka skillnader som finns mellan partierna och blocken.

Bloggat från tidigare utfrågningar: En utfrågning som visade skillnad 
Folkpartiet ett parti till höger....
Media: DN.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Boken om NetRoots och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,