20110310

100 dagar och en process om politiken

Så var väntan över. Fem över tolv så öppnade valberedningen dörren och ut kom en ordförande som sammanbitet konstaterade att det var ett öppet arbete internt i de styrelser som partiet hade. Många drog efter andan. Jag var en...

          Men vad händer nu? vi har två veckor kvar och Håkan Juholt och Carin Jämtin måste snabbt ge en form av programförklaring antingen gemensam eller var för sig. Jag har ställt det kravet på alla som kandiderar och fortsätter även med dessa två. För de är inte valda och kongressombuden måste få veta vilka de har framför sig när kongressen går av stapeln. Det räcker inte med att det är en hyvens kille och gå tjej. Det är tänkt att en av dem ska bli statsminister 2014 och vi måste då veta var de står. Jag märker hur det nu kommer en tendens till att sluta upp bakom våra nya ledare men de är inte valda och vi vet inte om det finns fler kandidater i som vilar i vassen, inte för jag tror det men i alla fall.

       Så en programförklaring redan i början på nästa vecka så ombuden hinner med att kort stämma av med medlemmarna ute i landet. Vidare så får de hundra dagar att visa verkstaden. Sedan vill jag att de lovar en ny kongress till hösten där vi formulerar politiken som ger oss tron på framtiden. Inte en fortsättning på denna kongress utan en ny med möjlighet till att välja nya ombud. Dock vill jag som jag skrev tidigare att vi väljer ombuden tidigt så att de kan finnas som processledare ute i landet för att få en öppet samtal kring politiken. Jag vill också att vi bjuder in brett, även lokalt, så att det inte bara blir den innersta kärnan som formulerar framtiden för partiet.

       Sedan kan vi inte undvika att göra en ordentlig utvärdering av valberedningsprocessen och det som gjorts eller inte gjorts. Vi måste till nästa valomgång i partiet finna nya vägar som öppnar upp. Det finns inte en väg att gå men det finns nya vägar. Fokus skriver lite om det och det arbete som vi drivit i Öppna Kriskommissionen (ÖKK). För handen på hjärtat så kan ingen vara nöjd med den utveckling som hänt. Ska möjligen vara media som kunnat styra processen och fylla spaltmeter.

Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, SvD, SvD2, DN, DN2, DN3, SVT debatt,
Bloggat: MMK och Tokmoderaten och Krassman som jag snor en knippe länkar från utan att blinka men jag tackar :) Johan Westerholm  / (S)ebastians tankar / Jinge / Alltid rött alltid rätt / Scaber Nestor / Ett hjärta rött / Thomas Böhlmark / Homo politicus / Rasmus Lenefors / Mikael Andersson / Veronica Palm / Alla smutsiga detaljer / HBT-Sossen / Johanna Graf / Jämlikhetsanden / Röda Berget / Roger Jönsson / Peter Andersson på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,