20110310

Firma J&J får 100 dagar

Idag så presenterades förslaget från valberedningen och det blev Håkan Juholt som drog det längsta strået eller var de det kortaste. Jag kommer inte hylla nomineringen från valberedningen utifrån min postning i morse utan ge honom likt Johan Westerholm 100 dagar. Men jag ger här en bild från en kärleksfull kritiker.

       Idag så kom då äntligen förslaget från valberedningen. Det blev som spekulationerna sa Håkan Juholt och Carin Jämtin som ska leda partiet mot nya valsegrar. Argumenten från Valberedningen var att de kan ingjuta nytt mod i partiet, stärka organisationen och utveckla politiken. Håkan Juholt säger i sitt korta anförande hans paradord, -social demokrati. Ett ord som vi som känner honom hört i många ord likt att solidaritet är en investering för tillväxt.

       Håkan Juholt är idag distriktsordförande i Kalmar län och för mig känns han inte närvarande så mycket, beroende på de nationella uppdragen som han har för partiet och riksdagen. Men vad kan han göra som partiledare är en fråga som jag ställer mig. Jag vet att han är en skicklig agitator och det behöver partiet. han kan försvarsfrågor och det behöver partiet men man bygger inte en ny partiorganisation på det. Vilka inrikespolitiska erfarenheter har han och vad vill han. De agitatoriska tal som jag hört har varit av ett klassiskt socialdemokratiskt snitt utan att ge en fingervisning om lösningar på de problem som idag finns. Det riktas kritik kring hans ledarstil och stämmer den. Personligen har jag fått goda råd från honom i mitt politiska agerande. Så det är en splittrad bild som växer fram.

       Han har en bakgrund som journalist och det märks när man befinner sig i hans närhet. Det är som en ständig direktsändning eller presskonferens. alltid ett starkt fokus på media och mobilen och kameran går laget runt så att han ska han bilder att kunna sprida på Facebook och till lokala medier där han befinner sig. Dagen efter så har man Håkan i örat som undrar om genomslaget. På det sättet är han en modern politiker som vet att kommunicera genom de kanaler som står till bud, trots att han på presskonferensen var skeptisk till Twitter.

       Men den frågan som många reser är Håkan Juholt som lagbyggare. Bilden av ensamvargen är satt och stämmer den och kan han bygga ett lag med kärleksfulla kritiker som han också lyssnar på? Den dagen partiledararbetet var ett solorace är förbi. Det gäller i både ord och bild visa att man är en lagspelare. Ska vi kunna återfå förtroendet och närma oss 40-procent så behöver vi leva som vi lär.vi vet att han briljerar i talarstolen men hur är han i verkstaden?

       Vidare så kliver Carin Jämtin fram ur dimmorna för att sätta sig på stolen som partisekreterare. Jag gillar Carin men ställer mig frågan rent politiskt då hennes nationella karriär bygger på det internationella. Vi kommer med andra ord få två ledande politiker som byggt sin politiska gärning på internationella frågor och försvar och gjort ett fantastiskt arbete med det. Men det ställer stora krav på att övriga delar av laget har en stark förankring i den inrikespolitiska debatten.

       Det är nu två ledare som har haft ansvariga positioner i två förlust val.  Hur ser de på det och vilka lärdomar tar med sig eller är det låt gå och någon annans fel. Det finns runt om i landet en massa socialdemokratiska valvinnare som vi måste få med. Det finns en massa nya idéer som vi måste bejaka och klarar dessa två det?

      Här ger jag bilden av Håkan Juholt som många känner igen... En bild som gör honom populär bland medlemmar och sympatisörer. Men det kommer inte räcka utan nu måste det till en politik.


          Det kommer säkert mera inlägg i frågan men det viktigaste förslaget som jag vill ha  är att firma J&J säger att vi har kongress i höst där vi fastslår politiken. En kongress med nyvalda ombud som har fått föra samtal om den politiska agendan med sina partikamrater. Därför ser jag gärna att ombuden utses tidigt så de hinner göra ett arbete på hemmaplan. Helst redan innan sommaren.

         Skrivet i soffan som Håkan slappade i, i väntan på pannbiff och lök, när han var i Vimmerby för ett år sedan. så Sonen ville glatt ha honom. En som han känner :)

Johan Westerholm och jag skriver även om detta på SvD idag.
Media: Ab, Ab2, Ab3, Ab4, DN, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, Ex, Ex2, Ex3, Ex4, Ex5, Ex6, Ex7, SVT, SR, SR, GP, Dagens Media, Mediavärlden, Östran, Barometern, Sydöstran, Sydsvenskan, Newsmill.
Bloggat: Martin Moberg och Annika Högberg och Alexandra Einerstam och MMK och Leine Johansson och Tokmoderaten på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,