20110325

Vi gör skillnad men nu då?

Sitter på tåget mot huvudstaden och kan det också vara framtiden som jag är på väg mot. Vi kommer under helgen få en del svar med oss. Frågan är om det är svaren som vi vill ha eller de svar som kan vara nödvändiga.

       Frågan som många nu som är på väg till Stockholm ställer sig är vilken roll ska jag spela på denna extrakongress. Kommer jag vara viktig? Kommer jag känna mig som en kugge som partiet inte kan vara utan eller  är jag bara ett kuttersmycke på det socialdemokratiska spelet.  Jag skrev igår om hur vi inom NetRoots lyckats driva debatten i partiet och också fått gehör för många av våra idéer. En del nya och en del som vi snappat upp i vårt sökande på nätet och på gatan.

          Nystart är temat och frågan är om vi vill, orkar och kan göra just det. Vi ser att det material som ombuden ska förhålla sig till är tunt och de delar av Kriskommissionens arbete som var av det radikalare slaget har lämnats utanför. Orkar vi ta tag i det igen eller blir det ett allmänt gullande utan att vi lyfter de problem som vi står inför. Här är Håkan Juholts första fråga. Han kommer ge ansatsen till vilken debatt vi kommer föra i partiet den kommande tiden. Vi får se och jag kommer på bloggen skriva om kongressen och en sak kommer vara klart. Det kommer vara mina tankar och ingen annans som skrivs här.

Media: Ab, Ab2, SvD, SvD2, SvD3, DN, DN2, Ex,
Bloggat: Johan Westerholm och Claes Krantz och  Johan Ulvenlöv på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,