20110413

Löftena slut och var är jobben?

Idag presenterar Finansminister Anders Borg vårproppen och frågan är vad som finns kvar att presentera. Förändringar i Sjukförsäkringen kom i förrgår och igår kom resten eller? Regeringen har tagit det som vana att sprida ut informationen innan den kommer till riksdagen.


          Paradnumret är som jag skrev i går det femte jobbskatteavdraget och i gårdagens rapport flaggade moderatledaren eller var det statsministern Fredrik Reinfeldt för fortsatta avdrag. Jag vill bara kort säga, Bo Lundgren släng dig i väggen du har ingen chans med dina sänkningar jämfört med de som Fredrik Reinfeldt gör. Bilden blir tydligare för vart dag som går att det är bara en linje som gäller. Ingen arbetslinje utan allt fokus på skattesänkningar. Även den sänkning av restaurangmomsen verkar inte vara garanterande att ge de arbetstillfällen som regeringen hoppas på, inte ens lägre priser på krogen verkar det bli tal om allt enligt de krögare som uttalade sig. Det må vara så att avdraget kan ge ett och annat jobb men när arbetskraften inte motsvara den kompetetens som företagen behöver sker ingen bättring en s om skatten var noll


        Det jag kan hoppas på är att det idag presenteras ett antal konkreta förslag på satsningar av byggande och satsningar på infrastruktur. En gigantisk satsning på utbildning för de som idag står utan för och saknar rätt kompetens för de företag som skriker efter arbetskraft. En stor andel av företagen har problem med att finna detta. När jag träffade lokala företag var det just detta som var på agendan. Inte gymnasiet för de hade inte den tiden att vänta utan vuxen arbetskraft som fick rätt kompetens.

          Avslutningsvis så hoppas jag på en utsträckt hand från regeringen gällande sjukförsäkringen och att man backar tillbaka tar med opposition och gör om och gör rätt. För idag så får vi åter en berättelse om hur verkligheten ligger och den är inte vacker. Men det är väll en önskan som gör det lättare för mig att ta mig till månen....

Media: Ab, SvD, DN, DN2, DN3, DN4, SVT.
Bloggat: Johan Westerholm på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,