20110506

Blir kulturen ett lotteri och vem vinner?

Jag känner en tveksamhet till att lotterier tar över finansieringen av kulturen och föreningslivet. Jag är skeptisk till dessa stora lotterier som går i med pengar i föreningslivet och nu på väg in i kulturen. Det finns en risk att de tar en stor del av finansieringen av verksamheterna. Men den dagen lotteriet upphör vad händer med verksamheten och de individer som utvecklas i den?

          Ska säga att jag inte är emot att föreningar och andra säljer lotter men jag vill se det som ett komplement, en möjlighet att samla ihop till den resan, nya matchdressen eller en ny ljusrigg. Men när de stora likt bingolotto och postkodLotteriet blir en basfinansiering är jag inte med.


         Men om vi sedan ser till tanken som nu kommer så är det att av lotteriets pengar ska 29 procent till välgörande ändamål och då avsätter man 100 miljoner för att stödja Kulturen och enligt dessa rader som grund - KulturStiftelsens arbete fokuserar på att uppfylla PostkodLotteriets vision om en bättre värld - en värld där människor får möjligheter att mötas på lika villkor och möjlighet att få djupare förståelse för varandra. Syftet är att stödja kulturinitiativ med ett tydligt socialt mål.

        Så med det kan jag hoppas att pengarna gör nytta men det lämnar frågor hur man kommer agera kring ämnen som kommer vara politiskt kontroversiella. Resan har börjat och vi får se om posten kommer fram till rätt ändamål eller om det blir postnummer som vinner.

Media: DN, DN2, Ab.
Bloggat: Martin Moberg, Kulturbloggen på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,