20110508

Fågelsången är klarare än politiken...

Söndag står det almanackan och solen värmer sakta jorden och torkar upp fukten som lagt sig över natten. Det är en tid när man ser hur naturen tar för sig efter vintern släppt sitt hårda grepp. En tid där knoppar brista.

           Sitter efter en cykeltur och lyssnar på fågelkvittret. Kan inte riktigt begripa samtalet som de för men ljudet får en att må bra. Men det finns andra ljud som inte låter lika bra och det är det ljud som nu uppstår i den svenska politiken. Det är ett ljud av vakuum, hur det nu låter. Vill hävda att när nu moderaterna haft sina dagar så är bilden klar. Inget av dagens riksdagspartier har en glasklar politisk karta framför sig. Det är grupper som ska ta fram. Partiledningar ska återkomma. Alla pekar på färdriktningar, men kan inget säga konkret. Det är inte fåglarnas skönsång som vi hör utan ett frustrerande som mestadels kommer från läktaren. Det är allehanda ledarskribenter på ena sidan och tyckare och påtryckarorganinationer på andra sidan. Allt medan politiken springer omkring mitt på planen som yra höns. Partiledningarna skriker åt sina kamrater en det ena en det andra.

        Just nu så ser det ut som inga knoppar kommer brista i den politiska våren. Det verkar som en stiltje ska vara ända fram till hösten. Kan tänkas att en blomma må blomma kring Almedalen, men det kan också visa sig vara ogräs som snabbt rycks upp.
 

        Själv så befinner jag mig någonstans mellan läktaren och spelplanen. Springande mellan utan att riktigt känna vart jag hör hemma. Det är ett grubblande där läktaren och betraktaren känns allt mer stimulerande än att springa på spelplanen och ta kontraorder så det inte finns en samlad plan. Det blir inte ens lättare att jag motståndaren som är lika förvirrad som jag. Visst kan man skönja två linjer som står emot varandra.Visst kan jag spela på dessa men frågan är vad vi hamnar om alla springer på vad de tror är svaret på frågan. Men jag vet inte vilken roll jag ska spela. Jag vet att politik och samhälle är mitt spel men om de ska vara på planen eller läktaren låter jag vara osagt.

         Nu så tar jag min an den stora högen med jord som ligger, som vanligt, på fel ställe. Efter arbetslinjen och svett kommer vila. Låt solen skina även på er idag och glöm inte paraplyet

Media: Ab, Ab2, Ex, SvD, SvD2, DN, DN2, SVT.
Krönikor: Johan Westerholm, Mary X Jensen och Peter Johansson skriver på
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,