20110606

Du gamla, du fria och så mig

Nationaldagen, Svenska flaggans dag, 6 juni och vi firar för allt vad tygen håller men vad? Visst ska vi ha en nationaldag. Visst ska vi vara stolta över att vara Svenskar och våran nation. Men vad är svenskt?


      För ett år sedan skrev jag detta: Vidare så är det i detta skrivandets stund inledningen på vår nationaldag och många sitter med sitt kaffe och undrar vad som är så svenskt att det ska firas. Visst kan vi nämna midsommar och andra aktiviteter, men det är inte det som gör Sverige utan något helt annat som sprunget rasisterna och de främlingsfientliga förbi. För precis ett år sedan satt jag med datorn i knät och skulle punkta ner vad som var Svenskt och så här blev det då
-Svenskt är att stå för internationell solidaritet.
-Svenskt är att stå för demokrati
-Svenskt är att ta ansvar
-Svenskt är att tro på människan
-Svenskt är att vara delaktig
-Svenskt är att ge stöd till den svage
-Svenskt är att bekämpa orättvisor
-Svenskt är att låta alla vara med
-Svenskt är att vara nyfiken på andra kulturer
-Svenskt är att vara öppen för andra kulturer
-Svenskt är att alla är lika värda
-Svenskt är även sill och nubbe på midsommar
      Detta är svenskt även i år för mig och för att inte ta hela dagen i anspråk så låter det vara stopp där och ger mig ut i den svenska sommargrönskan.

      Avslutningsvis så blir jag lite trött på media och  i första hand Aftonbladet som inte kan låta bli att presentera en opinionsundersökning idag på nationaldagen. Att låta oss fira utan att peka på partisplittringar vore tacknämligt, men  lösnummer går före ett enade av riket... När kommer nästa midsommar, julafton?

Media: Ab, Ab2, Ab3, Exp, DN, DN2, SvD, SvD2, SVT.
Bloggat: Peter Johanssom, Thomas Böhlmark, Anders Svensson, Jinge, Tokmoderaten, Sebastian Stenholm på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,