20110708

Almedalen: En tunn Allians,,,

Och så var min vecka över på ”rosékollot” Almedalen. Kan erkänna att jag inte hört ett tal och gjort det vlet utifrån att veckan varit i det närmaste politik fri... En politikervecka utan politik.

          Måndag till fredag, båten mot fastlandet, försöker i väntan på att se om uppkopplingen håller för Håkan Juholts tal. 21 löften är lovade och jag är nyfiken. Det verkar som om det ändå finns lite politik denna vecka. Men det är så att det är politiken som fått stå tillbaka för personfrågor. En nyttig diskussion kring ledarskap med en osynlig statsminister i spetsen har funnits och allt kring hur Sverige styrs. Men allt Statsministern klarar av är att genom sin partisekreterare publicera en portal som är så låg att den knappt anstår ett ungdomsförbund att göra det. Inget ansvar för det besvärliga parlamentariska l

         En bild som jag bär med är att oavsett vada frågan handlat om så hr det ramlat tillbaka på Socialdemokraterna. Allt i försök att spela bort den egna bollen. Eller rättare sagt få bort blicken från den bristande/obefintliga politiken och det svaga ledarskapet. Det jag skrivit under våren har denna vecka blivit extra tydligt.

         Anledningarna är att det finns svaga partier på båda sidor. Men en annan anledning att personfrågorna stått i fokus är att det blivit tre nya och en som deklarerat sin avgång och två som hänger löst. Bilden är att det därav bara är Fredrik Reinfeldt och Jan Björklund som är ”säkra” Även om Jan Björklund nog slits mellan stolarna och hans kadaverdiciplin inte är populära i alla delar av sitt parti.

         Så min slutsats är att det är socialdemokraterna som levererat politiska tankar och förslag denna vecka och det är bra förslag som ligger i klar linje med en klassisk socialdemokratisk arbetslinje. En samverkan mellan marknaden och dt offentliga. Och när moderaterna drabbats av beröringsskräck gentemot den svenska näringslivet så sträcker Socialdemokraterna ut handen. Det är en förändring som nu sker i Svensk politik. En bild där Socialdemokraterna tar tillbaka initiativet efter att lånat ut det ett par år till högern.

        Så avslutande var det en tunn politisk vecka men personligen trevlig. Känner att den politiska trötthet som jag tidigare kände har lämnat mig och jag bara är trött.

Den politiska tunnheten stavas ALLIANS...

Media: Arbetarrörelsens TankesmedjaLO-tidningen 1234567SVT 1234SvD 12DN 1234Expr 12Ab 12345SR 123AbSVTSvDDNDN 12SVTSRLO-tidningen 12SvD 1234Expr 12Ab 123
Grov länkstöld av Martin Moberg. Kan säkert ge bloggvarning men misstänker att jag redan är ute på djupt vatten...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,