20110912

Juholt, Jämtin och Waidelich nu har det gått mer än 100 dagar

Det är tyst. Inget hörs från mitt parti. Är det mediaskugga eller är det fakta att man famlar. De ord som ändå sipprar fram i media gör en förvirrad? Vi kan inte fortsätta så här. Det finns så mycket att göra men inget hörs. Inte ens en antydan till arbete pågår!

          Orden på kongressen i mars var tydliga. Vi skulle bli Sveriges öppnaste parti.  Men den öppenheten ser jag inte mycket av. Den transparens som jag ville se i den politiska processen ser jag inte mycket av. Organisationsutredningen? På hemsidan kan jag läsa det som skrevs i mars, nu är det september och 2014 närmar sig snabbt...

         Jag gav partiledningen hundra dagar och mer än så har nu gått och jag trampar på och undrar var som sker? Utanför badar en fågel i vattenpölen efter morgons regn. Fågeln ser lycklig ut. Men vad händer i mitt parti? Hundra dagar att reda ut ledarskapet, men inte märks det av. Fortfarande efter bra mycket mer så rättar de centrala figurerna varandra och som medlem 30 mil från Stockholm undrar jag vad som gäller och vilken bild jag ska förmedla vidare till mina medlemmar och de som stannar mig på gatan. Att le och säga det löser sig och vi är bättre än moderaterna funkar inte längre. Även de trognaste som jublade över att Håkan Juholt blev vald börjar nu känna en tvekan kring sitt parti och de personer som leder oss.

        Ja, oavsett vad vi säger så är vi ett parti som är van vid att ledningen just leder oss. Att lyssna på rörelsen har inte varit annat en metafor till att åka landet runt och presentera ledningens politik. Att få den accepterad på landsbygden och i staden.

        Är det så att det filas på en budget och man vill vara tyst? Bra så, men det är dagspolitiken. Var finns det öppna samtalet om den framtida socialdemokratiska politiken? Var det fel att sätta Håkan Juholt som ordförande i programkommissionen? Hinner han inte med att leda arbetet med en ny socialdemokrati? Carin Jämtin ser jag göra politiska utspel som vi har företrädare som borde göra. Jämtin borde ägna all kraft åt att finna styrkan i rörelsen. Den styrka som gått förlorad och som givit oss två valförluster.

          Bilden jag får är att den nya partiledningen inte finner sina roller och inte går i takt med varandra. Det är allvarligt och risken att det smittar av sig ner i organisationen är överhängande. Det är dags att tala sig samman. Att sluta med popcorn och börja skicka signaler om morgndagen. Gamla meriter gäller inte längre...

Det är måndag morgon och regnet faller i Vimmerby, 
nya siffror kommer och en fågel badar i vattenpölarna. 

Media: AbSvD
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,