20110919

Regntunga regeringar, vart jag vänder min blick...

Nä, jag är inte bitter och paraplyet har jag glömt...
Söndagen har övergått i en bister måndagsmorgon och den som i Vimmerby hoppas på sol får se sig om åt ett annat håll. Det är läge att plocka fram Håkan Juholts paraply och hålla det över hela staden... Och politiskt så verkar det behövas där också... Regeringen vi har inget att ge för idégarderoben är slut!...

          Det är inte för inte som veckan kommer kännas bister. Regnet hotar min flint och Fredrik Reinfeldt ska presentera "ingenting" det nya namnet på Alliansens budget. Ett tal om kris men inget i budgeten som signalerar öka tempot för att klara sig över krisen. Allt är doften av en tvärnit som luktar bränt utan, men utan att man väjde för något, möjligen alla problem som landet står inför.

         Det finns en nöjdhet över att leda landet, eller i alla fall sitta på de höga taburetterna och se ner på de sjuka och arbetslösa med tillrop som det är någon annans fel. Är det möjligt så skyll på Grekerna och går inte det så funkar alltid socialdemokraterna, men de styr i Grekland också då blev det lätt. Allt är Håkan Juholts fel. Säkert ekonomin i Grekland och Italien också...

        Nä, jag är inte bitter över att sitta i opposition Jag vet hur härligt det är med en majoritet. I landstinget i Kalmar län tillhör jag majoriteten. En RödGrön väl fungerande majoritet, ett skyltfönster i både samarbete men också praktiskt politiskt arbete. Vi är ett av Sveriges bästa (jag är lite ödmjuk) landsting både gällande ekonomi, tillgänglighet, nöjdhet bland patienter och numera också säkraste. Vi har visat att politiken kan göra skillnad. Att engagera medarbetarna kan vi ta tillvara på kunskapen i organisationen och samtidigt klara våra kvalité och ha en ok ekonomi. För vi vet att misskött kvalité kostar pengar. Att inte ha tillgänglighet är dyrt. Att inte erbjuda bra arbetsplatser leder till kunskapsdränage och det kostar. Hemligheten är att satsa klokt när man håller igen. Här har regeringen att lära. Antingen är det gasen i botten eller tvärnit. Två recept som leder till kollaps.

       Men är då allt frid och fröjd i den nationella oppositionen? Nej det kan jag inte påstå även om det på sina håll syns ljusglimtar. Idag kan vi ta del av en debattartikel kring jämställdhet. Det är bra men en fråga är om vi nu har ett kvinnoförbund borde inte ordförande där skriva under? Är det inte så att Caring Jämtin borde ägna all kraft och energi till att arbeta med det interna arbetet och organisationsutrednignen istället för att dagligen finnas med i den in- och utrikespolitiska debatten? Med rollen som partisekreterare så har hon lämnat den arenan och borde överlåta den åt andra.

       Nä, jag är inte bitter över att mitt parti inte har 40 procent och leder riket lika framgångsrikt som vi leder landstinget i Kalmar län, men visst hade det varit roligare än nu. Regntunga skyar möter mig idag och Regeringen bara sitter där förnöjsamt och ser på när jag vandrar utan paraplyet med mig... Det är en sådan vecka som börjat.

Inte allt för bittra tankar från mitt Vimmerby....

Media: DN, DN2, Ab, Ab2, Ab3, Ab4, Exp, Exp2, SvD, SvD2, SvD3.
Och Tokmoderaten vill inte ha AIK som granne!
Bloggat: HBT-Sossen, Peter Andersson, Thomas BöhlmarkKent Persson, Norrblogg, Peter Johansson på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,