20110918

Krönika: Min kärlek till Socialdemokraterna?

Vi kan inte längre vara suddiga för medborgarna!
Söndag i Vimmerby och jag funderar på mitt förhållande med socialdemokraterna. I våras var det ett tröttsamt förhållande som ledde till funderingar om separation, men sommaren har gjort mig gott . Frågan är om det gjort partiet gott? Och var ligger opinionen egentligen?

              Det börjar röra på sig i mitt parti. Signaler om förnyelse arbete strömmar in från olika orter i landet. Allt från hur vi ska möta medlemmar till blivande medlemmar. Det känns som om organisationen står under luppen och det är bra. Även min arbetarkommun (Ett ord som vi måste sluta använda då det är obegripligt för de flesta) har fattat ett beslut att se över och lägga fram en ny organisation för att bli Vimmerbys mest öppna parti och en del av Sveriges mest öppna parti. Men vill vi? Det finns en trygghet i att låsa in sig på partiexpeditionen med det ”gamla” gänget som vi känner innan och utan och vet precis vad vi tycker. För när då den nyrekryterade medlemmen kommer på på mötet blri det jobbigt. Det börjar lite klämkäckt med hej och hå vad roligt att du kommer och sedan när frågan kommer. Vad gör ni? Då blir det en besvärlig tystnad. Blickar som fladdrar runt och tryggheten i lokalen är som bortblåst. När vi sedan går in p dagordningen som är en kopia av förra månadens möte, inte ens datumet är rättat så har den nya medlemmen en massa tillägg att göra. Då ändras de fladdrande blickarna till ett mer intensivt stirrande med andemeningen "Håll käften och var söt". Att på detta sätt vilja ha upp politiska frågor på agendan och sedan förlänga mötet och kanske gå miste om kaffet...
 
           Så att partiledningen öppnar upp för omdaning och att så även sker i en del distrikt och större arbetarkommuner är mycket bra och nödvändigt! Men hur ser det ut nere på golvet? Är viljan till nytt stort där? Vill man ha nya medlemmar som blir aktiva? Är det inte så om jag ska vara ärlig att det är skönt med medlemmar på pappret och bara styrelsen på mötena. Och handen på hjärtat dessa utskick... Gud vad jobbigt med dessa medlemmar som dessutom inte finns på mailen...

            Men om nu organisationen är i rullning hur ser det då ut i politiken? Här finns det flera nivåer som behöver synas. Det är allt från socialdemokratins förhållande till FN till hur den lokala parkbänkens placering. Min syn på det hela är att det ska finnas en röd tråd som kopplar sammanvårt engagemang i FN med parkbänkens placering i Vimmerby. Det har varit våran styrka och kan bli det ingen. Men då kan vi inte förneka nya att ta plats med sin syn på världen utifrån deras upplevelser antingen som flykting eller tågluffare.

            Jag hoppas och känner större tillförsikt nu än jag gjorde i våras när det var som mörkast. Även om jag är kritisk till hastigheten och vill mer och snabbare. Men med tanke på det jag skrivit ovan så är det kanske bra om vi inte skyndar allt för snabbt, även om det inte innebär stiltje... Som jag tidigare skrivit


Omprövning gör ont och partidöden kan annars smyga på...


Media: Ab, DN 123Expr 12GP 12SvD 123
Tack Martin Moberg för lite länkar! Peter Andersson på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,