20120530

Rådjuret och den fattiga

Så stod det framför mig med sitt kid, rådjuret som kom upp ur diket. Jag han stanna och se det. Det tittade på mig innan den tog med sig sin unge ner på andra sidan. Och jag tänkte inte grilla, jag börjar bli blödig trots min hunger...

En bild av den svenska sommaren som vi vill se den. Är det så att vi mentalt bygger upp bilden av djuren, värmen och solen medan verkligheten är grå och mer av jacka på. Såg även tranorna på fältet med sina långa ben kliva fram över de spirande grödorna.

Men är en svenska sommaren en illusion likt det som regeringen försöker få barnfattigdomen. Bilden som vi dock är medvetna om är att vi badar blir solbrända och illusionen är långt borta, även om vi alltid vill minnas att det var bättre väder förr så ligger vi där i spelstilen skippande på någonting gott. Sommaren är en realitet, barnfattigdomen är en realitet..

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant?

- Posted using BlogPress from my iPad