20120509

Reinfeldt och Löfven är dumma...


Tristessen över politiken tar ibland överhanden och tanken att bara lämna skiten. Visst kan jag skriva att Fredrik Reinfeldt är dum och att Stefan Löfven inte gör som jag vill och också då är dum, men inte så dum som Reinfeldt för hur skulle det se ut och måste jag gradera så är Reinfeldt dummare men inte lika dum som Åkesson och ni läser och smaskar i er… Men just nu är jag bara politiskt trött och känner att det bara går runt och inte kommer framåt. Skäller på regeringen som skäller på oppositionen och så ett varv till… Den politiska vardagen enligt vissa och igår enligt mig.

           Sakta så har jag allt mer börjat grubbla på det politiska spelet och om det leder samhället framåt och om det utvecklar mig eller om jag sakta men säkert börjar gå i stå? Är det omgivningens fel eller har jag bitit mig fast i politiken allt för länge? Är det dags att lämna den primärkommunala vardagen för att finna andra utmaningar. Ser man omkring på min omgivning så verkar de relativt nöjda med vardagen. Jag drar då slutsatsen att det är nog mig som felet/tröttheten finns hos.  Att sedan 1985 varit medlem i SSU och i stort sett dagligen funnits i den politiska vardagen från 1995 förtroendevald i Vimmerby och sedermera också landstinget och från 2006 på mer eller mindre heltid. Bloggen har kommit in i mitt liv och spaltmeter har de blivit över 2500 inlägg om politik och lite hårvård… Men det är en period då det känns som autopiloten blivit allt mer påkopplad och upprepningen tar allt mer plats.

         Tankarna om en förändring har nog alltid funnits och det är bra att man hela tiden ser över sin vardag och ifrågasätter om det går att göra annorlunda. Men när de tankarna kommer allt oftare och tillfällena när man känner sig nöjd över vardagen blir allt färre är det nog mer aktuellt att söka sig vidare eller i alla fall en större förändring.

        Måste säga att det var Brit Stakston och Johan Westerholm som skynade på processen när jag lyssnade på dem på Nätrot12. Johan Westerholm som pratade om att finna sitt format och vara trogen det då man ger läsaren vad de vill ha och man bygger då upp ett förtroende med sin läsekrets. Brit Stakston sökte exempel på när ens bloggande givit uppmärksamet eller förändring. Närmast det som jag kan komma är enkäten från Expressen och den efterföljande pressetiska diskussion som pågick. Sedan har jag med min medverkan i Öppna kriskommissionen påverkat partiet, men det var i en grupp. Men allt detta landar i min roll i sociala medier. Har varit med ”länge” och är det för egot eller för att göra skillnad? Frågorna växer

       Men blir det då någon slutsats av detta svamlande kring mitt ego? Tja att bloggandet kommer variera över en tid och kvalitén och kvantiteten kommer variera kraftigt. Nu må en del av mina cyniker ställa frågan (så jag gör det själv) vad är skillnaden? Vet inte men jag tonar ner min egen prestationsångest om att alltid behöva skriva, kommentera. Kanske börja ha färre texter men mer genomtänkta. Att finna ett annat format som ger mer tanke och mindre skjutjärn. Eller ska det bli en modeblogg?

Så även om våren är här och snart sommaren, 
så är mitt politiska liv redan höst på övergång till vinter...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,