20120729

Söndag, eller?

Är det söndag i dag eller är det någon annan dag? Ett tecken på att ledigheten är där den ska vara. när den totala ointresset över veckodagen infinner sig så vet man att man är ledig, att man kopplar av. Men få är det förunnat att kunna just bara slappa och glömma veckans alla dagar.

En del ligger på stranden andra ligger i soffan tittande på OS och sedan är ett gäng på väg från Göteborg och gårdagens konsert med Springsteen. Själv ligger jag i soffan bloggar och väntar på stranden för att komma hem till OS och se Sara Sjöström försöka bärga sitt första OS-guld. Den frihet som jag nu känner när man lever rätt kravlat och det som är av vikt är att jag tillsammans med den andre mannen är middagsansvarig. Grillat blir det mn vilket kött är än inte klart... Till det potatissallad och min egen rabarberchutney... Snacka om semester postning då få saker hänger ihop och min hjärna är någon annanstans...

Men om jag tar vid med rätten att vara ledig och känna sig fri, som jag gör nu, är inte solklart för alla och jag tror att vi måsten detta allt mer digitala värld finna vägar för att alla ska kunna känna ledighetens frihet. Det är inte bara anställda som måste få vara lediga utan även de som driver eget. Vill vi ha egenföretagare så måste vi se till att de får villkor som ger dem trygghet och möjlighet till att återhämta sig. Socialdemokraterna med Stefan Löfven i spetsen har här en möjlighet att koppla greppet om småföretagare politiken då de fyra borgerliga partierna lämnat walk-over i frågan. Tja, de har lämnat det mesta och väntar bara på att Socialdemokraterna ska lägga förslag som de kan sno och göra till sina egna...

Så lämnar jag det korta inpasset i politiken och åter grubblar lite på vilken köttet som borde ligga på grillen i kväll... Lamm ligger bra till om vi finner något... Och rysskorna vann första set i beachvollyboll... Och de var söndag, va?

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Bloggar med min iPad i soffan...