20120713

Tekniska män är idioter!

Måste vara tillverkad av en teknisk idiot till man...
Varför är män så inkompetenta när de tillverkar tekniska saker till köket? Har idag gjort, eller försökt göra, rent kaffemaskinen och så mycket skrymslen och vrår som det finns i den är det fullständigt omöjligt att få den ren. Funderade på högtryckstvätten, men vet inte om den är så lämplig med massa elprylar?

           Jag är ingen teknisk begåvning men ibland så måste man ändå göra en del tekniska framryckningar för att ta sig vidare i livet. Idag var en sådan dag. När kaffet börjar smaka illa vet man att det är dags att sanera kaffemaskinen (och en lampa indikerar också att det är dags). Den enkla standardvarianten är att lägga i en tvättablett och trycka på knappen och sedan vänta för att trycka på nästa knapp. Helt i linje med min tekniska nivå. Men med jämna mellanrum (ca1,5 år) behöver gå lite mer på djupet och lyfta på chassit (om det heter så på en kaffemaskin?) och det som väntar är en djungel av små vrår som man inte kommer åt utan endast gamla kafferester kommer åt. Tror att det en intresserad av kulturella odlingar skulle spinna loss på kaffe maskiner och andra prylar för köket.

          En fråga som uppkommer där jag står med nävarna in i denna maskin stinkande kaffesump är om det är gjord för kvinnliga fingrar? Men slår relativt snabbt bort tanken och faller åter in på spåret att det är en man som inte släpps in i köket av sin fru som inte vet vad rengöring är som tillverkat min kaffemaskin. En som går loss på massa skrymslen och sladdar i en härlig sörja som bara en tekniker kan digga utan att behöva tänka på konsekvenserna när kunden har köpt maskinhelvetet (även om den gör fantastiskt gott kaffe). När jag står med potatisstickan och grubblar på om jag borde tagit ut sladden eller om jag kommer få en stöt så jag flyger in i kylskåpet med märkliga dörrar som inte stänger ordentligt (Åter en man)...

           Nu har jag spytt lite galla och går vidare med att slåss med dammsugaren som än så länge inte ger mig några tekniska utbrott... Men vänta så kanske det kommer också...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om