20120827

Dagen efter och framtiden


Ser soluppgången från mitt fönster här där jag sitter i Marstrand. Det är dagen efter Stefan Löfven hållit sitt sommartal och blivit pressad i Agenda kring vinster. Sitter och blir bländad över solen som går upp och en nu dag med sikte på Sahlgrenska och dess professioner står på dagens agenda. Så många frågor på dagordningen men vinstenfrågan är inte den primära som möter mig både i Vimmerby och Marsstrand.

        Kvällen avslutades på den lokala krogen och ett samtal med krögaren om villkoren för att driva sin verksamhet. Jag hörde inget om momsen utan det var helt andra frågor på de lokala företagens agenda. Krögaren som jag pratade med gav en liknande bild som jag möter i Vimmerby. Hur man aktivt vill se möjligheter att kunna ha öppet och kunna känna pengar vid fler tillfällen. Frågan är delad. Dels så handlar det om hur vi ska kunna ha ett levande land över hela året och sedan kan jag som boende i Vimmerby en stad som allt mer skruvas från lantbruk, tung industri till besöksnäringen kopplad till Astrid Lindgren. En näring som i stor utsträckning lever under några korta sommarmånader. Bilden av en spökstad övrig del av året känns allt mer kommande. Vi ser det tydligt i Borgholm som ligger åren före gällande sommarstad. Men likt krögaren på kajen i Marstrand så vill man mer.

         I mina öron lyssnar jag på Stefan Löfven som vill se ett valresultat kring 40 procent eller över. Då måste man vara ett brett parti.

        Men även om Stefan Löfven pekar på frågan om framtiden. Så är det fortfarande frågor som är uppe på agendan i kommunen som inte täcks in i Stefans tal. Visst här de ihop och på en del punkter så kan inte de krav som ställs i kommunen och av dess invånare vara grunden för politiken. Devisen kunden har alltid rätt krossades snabbt ab en av mina första arbetsgivare i bokhandeln i Orminge. Jag äger och driver en bokhandel och har arbetat med böcker hela mitt liv. Visst kan jag mer än kunden… Det fick jag lära mig och visst hade han rätt, men inte kunde vi säga det till kunden. Lika så är det i politiken. Vi har en kunskap, överblick som den enskilde väljaren inte har. Men det kan vi inte säga.

          Krögaren i Marstrand springer in i köket precis innan jag ska gå och kommer ut med en bok han skrivit tar en sväng via kassan och greppar en penna. Han signerar boken och vi skils åt med en stor kram. Genom besöksnäringen, Astrid Lindgren och den kända orten fan vi varandra. På var sida om landet men med samma huvudbry.

         Stefan Löfven berörde visserligen både Astrid  Lindgren och det kreativa jag lyfte i morgonens inlägg om att Stefan Löfven borde lyfta Astrid Lindgren och så här var talet "Många av er som ofta kommer hit till Vasaparken, vet att Astrid Lindgren bodde här på Dalagatan 46. När hon tog emot en medalj 58 höll hon ett hyllningstal till uppfinningsrikedomen, där hon sa:
”Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi.”
Politikens uppgift är att skapa en brygga från individens tanke till samhällets verklighet, och göra den möjlig. Och vi vet redan idag vad som behöver göras.
"(Kopierat från (S)-hemsida). Men hur läger vi politiken tillrätta som också genomför det som Astrid Lindgren pekade på. Mantrat "vård, skola, omsorg" med tillägget vinst förgör mycket av det utecklingsarbete som vi måste genomföra.

          Nu tar jag snart klivet på färjan över det lilla sundet för att åter befinna mig på fastlandet. En dag med sjukvården på agendan. En dag som visar den andra sidan av Sverige. Fram eller baksida lämnar jag till betraktaren. Kan bara konstatera att om landet ska stå beövs stödet från båda sidorna. Så gäller även ett parti. Annars kantrar det likt en fellastad färja...

Media: Ab, Ab2SvD, SvD2Exp, Exp2, DN, DN2SR, GP, SVT, SVTdebatt.
Bloggat: Martin Moberg,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby