20120824

Oavsett straff...

...undrar jag om straffet på Breivik kan läka det Norska samhället? Det finns en längtan bland anhöriga att nita den som gjort min nära illa och det är fullt förståeligt. Men finns det en risk att man med att slänga nyckeln lägger frågan bakom sig och går vidare. Men Breivik må vara ensam men orsaken är inte ensam. Den finns kvar i både det norska och svenska samhället.

         Klockan tio när jag borrar ner mig i den kommunala strategin för IT-infrastruktur kommer samtidigt domen mot Breivik i Oslo. JAg har innan det besökt hälsocentralen med kommunens gäster från Mukono, Uganda. En dag med spretande uppdrag för en kommunalpolitiker. En dag som visar på hur liten världen blir då vi möter människor från andra sidan jorden som har liknande problem med sina unga som vi har. Vi är mer lika än olika. Hur vi satsar på fiber för att snabbt kunna kommunicera med omvärlden i realtid och med fina bilder.

         Bilden från Forserum ger en bild av att rädslan för de främmande är ständigt närvarande. Men grunden till denna rädsla är att vi inte finner trygghet och att vi inte känner att samhället ser oss. Det finns bland dessa individer en oro om deras egen framtid som gör att de känner hot från omvärlden. För mig är den grundläggande kampen mot detta enkel, men svår. Det handlar om jobben och trygga fungerande socialförsäkringar. Att känna att samhället finns där när det krisar för mig. Inte att jag blir misstrodd. Men grunden är och kommer alltid att vara att se till att det finns arbetstillfällen.  i Många orter så byggs det upp ett tryck i arbetslöshetens spår som rasistiska krafter inte är sena att nyttja.

         Dåden i Norge var extrema och djupt tragiska, men inte unika utifrån samhället vi ser idag. Med att låsa in Breivik så läcker vi möjligt några sår hos de som drabbas och det är viktigt, men det kommer inte avskräcka från framtida dåd. Det är andra åtgärder som måste till. Breivik kommer som jag se det att få randig solbränna oavsett om det är finkan eller psykiatrin som kommer möta honom efter klockan tio idag. Hans galenskap och syn på samhället kan bli martyrskap om inte staten handlar frågan korrekt och det är viktigt. Nu går jag vidare mot denna dag och försöker finna svaren på våra problem. Släpper världen för stund och ser på det lilla men med världen som hjälp.

Media: SvD, SvD2, DN, DN2, Ab, SVT,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,