20130320

Skärpning (S) i tolkfrågan

Skrev i morse om hur regeringen med ansvarigt statsråd Billström i spetsen fick stryk av ÖB för att inte vilja ge de som vi tar hjälp av som tolkar i Afghanistan. Nu visar det sig att mitt eget parti bangar i frågan och för min del finns bara ett ord. Skärpning!

Som ÖB säger så har vi ett ansvar. Jag skrev i morse och det gäller även nu "Men lagom då statsministern krävt rättning i leden så kommer ÖB upp från sjuksängen och går i direktanfall mot migrationsministern som åter kommer behöva förklara märkliga uttalanden. Det är liksom ingen hejd på det som sker. För mig är det en självklarhet att om vi använder inhemsk befolkning som hjälp vid militära insatser så har vi en skyldighet att ta deras säkerhet på största allvar. De måste ha en egen ordning och veta att de kan vara den svenska staten behjälplig utan att riskera sina och sina familjers liv. Det är inte bara en ren humnaitär fråga utan handlar också om trovärdighet och krasst affärsmässighet eller som ÖB säger varumärke." Vill hävda att anfallet även måste vara riktat mot Socialdemokraterna och Peter Hultqvist som för talan i frågan.

Skärpning nu Socialdemokraterna. För mig är det inte så mycket att snacka om. Vi har ett ansvar och det är dags att vi tar det. Ibland så blir det inte så svårt om ni frågar mig!

Media mm: Peter Johansson, DN,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,