20130421

"Nestlé mördar barn"

På åttiotalet var jag aktiv i SSU-Wasastan. Ett gäng entusiastiska ungdomar med värdsförbättring för våra ögon och det internationella storkapitalet som boven i dramat. Särskilt en koncern sågs som en stor bov. Nestlé hette den och med bröstmjölksersättning fick den mammor i tredjevärlden att sluta amma och använda förorenat vatten för att sälja sitt pulver. Kampanjen ”Nestlé mördar barn” såg sitt ljus. 

Varenda butik i Vasastan hade affischerna med budskapet ”Nestlé mördar barn” och sedan en uppräckning av vilka varumärken som ingick. Vill minas att det grämde oss lite att de hade After eight i företaget då vi var väldigt förtjusta i det. Flera ideella organisationer som arbetade med barn i Afrika hörde av sig till oss och gav sitt stöd. Kampanjen fick genomslag, mer än vi små SSU:are begripit. Plötsligt en dag så hörde självaste Nestlé av sig. Om vi inte slutade så skulle de stämma oss… Ja ni som är föreningsaktiva vet säkert att små SSU-klubbar badar i pengar… Räcker det till fika och trycka ett par hundra affischer får man vara glad. Vi blev upprymda över den uppmärksamhet som den internationella stordraken gav den lilla SSU-klubben. Snacka om att vi nått ditt vi ville. Tyvärr så fanns inte sociala medier på den tiden så vi kunde inte riktigt få det mediala och folkliga tryck som vi hoppas på. Sakta så rann kampanjen ut i sanden som så ofta med oss unga som redan var på väg till nästa kampanj eller var det fest?

Idag så uppmärksammas Nestlé igen. Denna gång vill de ta betalt för vatten. Denna bas i mänskligt liv är inte längre en rättighet deras ögon utan nått att tjäna pengar på. Trycksvärtan på sedlar är fortfarande de som står överst i Nestlés ögon. Det mänskliga livet är bara nått i vägen mot sedlars väg in på bankboken. För mig så personifierar Nestlé det onda kapitalet. Den girigaste kapitalisten. Vattnet borde privatiseras säger Peter Brabeck-Lethmate ordförande i Nestlé. Inte ett steg mot ett humanistiskt företagande har de tagit. Inte på en punkt har han begripit hur man idag säljer sitt varumärke. Vi kan på hemsidan ta del av deras affärsprinciper:
"Vårt företags affärsprinciper kommer att fortsätta att utvecklas och anpassas till en föränderlig värld samtidigt som vår grundvärdering är oförändrad sedan starten och speglar våra värderingar om rättvisa, ärlighet och en genuin omtanke om människor." Att ta vattnet från människan känns verkligen stämma överens med detta om en genuin omtanke om människan.
Visst ett bolags uppgift är att tjäna pengar till sina aktieägare men resan dit kan göras klokt eller så kan den göras rent hyperkapitalistiskt. Det handlar om smak och antingen gillar man det eller så känner man den fadda smaken som sprider sig…


Kommer inte idag köpa en After Eight och tänka på vattnet som jag dricker. 

Media mm: DI,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,