20130516

Mål topp 10 och verkligheten

Skolan... Alla vill men få verkar ha en lösning som fungerar. Idag skriver bland annat Stefan Löfven om skolan i Aftonbladet. Mer lärare är grunden och det är bra så att varje elev får sin chans till stöd i lärprocessen. Samtidigt som jag läser detta så tänker jag på gårdagen där den moderata ordförande i Barn- och utbildningsnämnden i Vimmerby inte kunde svara på hur kommunen skulle gå från en plats kring 240-250 till topp 10 nästa år...
Backar från rikspolitiken till kommunen som fakta äger stora delar av utbildningsfrågorna. Det finns en iver hos kommunpolitiker att vara bäst. Skolan står nu i detta fokus och särskilt veckorna efter skolriksdagen som alla talar om. I Vimmerby styrs kommunen av moderater och de har lydigt med sig de tre andra partierna i Alliansen (även om det knakar betänkligt). När så den ansvarig nämnden skulle presentera sina budgetäskningar så var det ingen ramökning utan noll. Samtidigt så ligger kostnaden för grundskolan under det snitt som man mäter, resultaten är inte bra och placeringen i rankningen kring 240-250. Målet som en enig nämnd satt är att nästa år vara topp10 och 2017 vara etta (1) i landet. Men igår så var det bara ord som kom. Det fanns inget konkret hur man skulle nå toppen. När en förvaltingschef var mer realistisk och pratade om topp 25 så fick hon en utskällning av det moderata ks-ordförande. Inte en fråga varför tror du det och hur kan vi isåfall komma högre? På en direkt fråga till ordföranden i Barn- och utbildningsnämnden om detta moderata budgetförslag skulle räcka till en topp 10 placeringen nästa år blev det knäpptyst kring bordet. Man verkande inte förstått att det krävs en plan för att nå uppsatta mål. Annars så finns det ingen relevans i dem...
Så när Stefan Löfven med vänner skriver att de vill se 4000 fler lärare är det bra och i Vimmerby skulle det ge en relevant chans att förbättra resultaten och se till att ungdomarna får den starten som så väl behövs. Men en bild som också är tydlig är att det inte bara är lärare som behövs utan den stödjande omkring personalen. Fritidsledaren som kan de den där kramen, sparken i ändan. Vaktmästaren som kan ta med sig en unge som inte klarar av myrstacken som finns i baken. Vi måste se hela skolan som en pedagogisk helhet. Vi måste se till att även mattanterna är en del av den pedagogiska resursen. Grunden är enkel: Inte en enda unge ska lämna skolan utan att ha en stabil kunskapsgrund att stå på som ger möjligheter för framtiden. Det är en investering som vi inte kan klara oss utan.

Mediamm: Exp, Johan Westerholm, Martin Moberg, SvD, SVT.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,