20130607

Hammarbyserien

När den ändlösa tristessen slår till gällande bloggandet så är det nog bra att hålla en viss distans till datorns knappar. Mycket sker men inget som jag känner att ska få min odelade kommentar. Kanske lite om nått bröllop? Tja det var i veckan 19 år sedan jag gifte mig och jag har inte kört i bussfil… Det blir lite boktips. Brukar varje sommar välja en författare och i år är det Carin Gerhardsen med sin Hammarbyserie som finns i paddan


Ibland är det roligare att agera med spaden och sekatören än med bloggen. Med strålande sol lite ledighet från alla uppdrag så är det trädgården som står i blickfånget. En god bok hinns med. Just nu kan jag rekommendera Hammarbyserien av Carin Gerhardsen. En serie polisböcker i Sjöwall/Wahlöös tradition. Är inne på bok nummer två i serien och poliserna som vi följer är av ett vardagssnitt med familjer och kärleksbekymmer. Ärenden är av en nutida karaktär på den ”lilla polisstationen” Inga flashiga cybermord, än så länge i alla fall. Det är böcker i den klassiska svenska polistraditionen. Den tradition som gjort den svenska deckaren känd utanför landets gränser. Böckerna ger en bild av samhället som inte alltid är så ljus. Men det andas ändå av den lilla människans godhet som finns där under ytan. Ibland så tillåter vi oss att ta fram den och smita från den påmålade tuffheten. Tar fram den sköra individen i oss. Antingen du är polis eller bus. 

Jag kan rekommendera böckerna som även har en dos humor i sig, spelet mellan könen och ”vi och dom”. Språket är snabbt och jag känner ett flyt när jag läser som gör att böckerna snabbt tar slut. De är, ska också sägas relativt korta. Ca 250 sidor vilket gör att man orkar släppa med sig dem i sommaren. Ska dock erkännas att jag läser mina på Ipaden... 

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,