Nya Högbergs Tankar

Jag håller på att byta sida och ni kan läsa mera på Högbergs Tankar som kommer bli sidan där jag bloggar, tänker och presenterar Högbergs Tankar HB. Ni kan också se inläggen i högerspalten!

Innehållet kommer mera vara av vardagliga reflektioner från en medborgare blandat med politiska analyser och tyckande. Det lovas mer video och kultur. Hopppas ni följer mig över från denna sida. Kommer under en övergång innan all teknik fungerar dubbla lite.

20130810

Våga tro på Vimmerby!

Strandpärla på Österlen
Semestern går mot sitt slut och familjen gjorde en minisemester till Österlen. Några reflektioner fick jag. De klassiska besöksmålen för familjen klarade kraven. Något att förvånas över. Familjen fick en känsla av genuinitet som jag kan sakna på många turistställen och vi kände oss välkomna.

Inte tillgjort, inte konstlat och vi kände oss hemma. Få ingredienser behövs för att skapa ett lockande besöksmål, men ändå är det så svårt att lyckas. Det är som italiensk matlagning där varje råvara får vara bärare av sina smaker utan att de ska förställas eller göras om. Tron på det egna unika är en nyckel. Så många besöksmål klarar inte det utan måste lägga till nått. De delar av Österlen som vi passerade på vår tur var just så avskalad som vi hade hoppats på. Hela familjen gick in i ett lugn. Ett lugn som jag hävdar var bra för de lokala företagarna då det infann sig en köplust. Det finns inget värre än när man känner sig stressad och pressad. Då shoppas det inget utan springs igenom. Astrid Lindgrens Värld har lite av samma filosofi. I själva parken finns bara mat att köpa och i anslutning till utgången ligger butikerna. Vad jag förstår är det ett koncept som fungerar utmärkt då föräldrar under hela dagen inte behöver vara nej-polis. Kjell Åke Hansson vd på Astrid LindgrensNäs berättade för mig om en stad i Sydamerika som förbjudit reklam och försäljningen har även där ökat.

I dagens stressade samhälle finner jag en risk att reklamen kan få en motverkande effekt. Det blir för
Ale stenar
mycket och skyr kunder i stället för att locka fram dem. Tingeltangel eran närmar sig sitt slut. Det lokala, medvetna tar en allt större plats och med ökade resvanor finns en större kunskap om det genuina (I alla fall känslan av det). Varför som jag skriver detta är just för att min kommun Vimmerby befinner sig i ett utvecklande skeende och det krasst kommersiella mot de kulturella värdena slår mot varandra. Jag tror inte det behöver vara ett motsats förhållande utan tvärtom att de kulturella värden som bör styra kan locka till större kommersiella framgångar för de entreprenörer som finns.

Vimmerby behöver fullfölja en ide fullt ut och inte bara i kanten. Besökare har en förmåga att känna in det genuina och finns det inte bakom planket så känns det. När Mikael Ahlerup tillträdde som
vd på Astrid LindgrensVärld så var ett av hans första uppdrag som han uttryckte det att man skulle leva Astrid Lindgren i parken inte enbart spela det. Med det så handlade de om klädsel på all personal och förhållningssättet på de som stod i butiker, tog emot på parkeringen till de som spelade karaktärerna. Jag tycker att man kommit långt på detta men att det finns kvar att göra, som alltid. Likaså är det med Vimmerby. Det finns inte helheten i varken attityd eller utseende. Det spretar och servicekänslan är inte där den ska vara. Visst har det under de senaste åren blivit bättre och med att kommunen kommer ta ”Vackra Vimmerby” till hösten så finns det en stark grund att arbeta vidare med. Men kommer det finnas en uppslutning eller kommer det tillåtas frispelare som inte förstår sin roll i helheten och med det sabbar för de andra.

Lite mat hos Mandelmann
Jag tror att Vimmerbys entreprenörer behöver resa mer för att se hur andra besöksmål som är i paritet med Vimmerby arbetar. Vi behöver inte uppfinna något nytt utan kan med berott mod låna friskt från andra. Många är det som ligger före oss och har gjort missarna som vi nu riskerar att göra eller gör. Vi ska även ta del av de som inte lär sig utan missar hela tiden också.


För mig och familjen så kändes Österlen så där ärligt som man vill som turist. Visst blev vi kanske blåsta med höga priser men inget som vi kände. Vi kom hem och ville tillbaka. Känslan av att känna sig hemma och hälsa på passerande är ett bra betyg. Dit ska Vimmerby nå och om någon ort i Sverige har chansen till det så är det just min egen kommun. Men då måste vi dra åt rätt håll…

Att ta det lokala, utveckla det, gör det egna, håll fast vid idéen och låt det ta tid. Små steg varje dag leder till slut till mål. Med små steg kan man lätt justera färdriktningen innan man klivit alldeles för galet. Se till att våga sticka ut. Att inte vara en i mängden. Våga vara Vimmerby. Den enda staden på jorden i sitt slag. 

Många andra tror på Vimmerby som en unik kommun, nu måste vi själva göra det också!

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
blog comments powered by Disqus