20130917

Såg inte den komma....

... en regeringsombildning. Men så kom den från ovan eller var det Uppsala? Tja man kan raljera över Elisabeth Svantesson religiösa hemahörighet och jag hoppas vid min gud att de inte kommer avspegla den kommande arbetsmarknadspolitiken. Men som Johan Westerholm påpekar, så finns det skäl till oro...

Idag så så stod åter Fredrik Reinfeldt i riksdagens talarstol och deklarerade vad han tänkte pyssla med det kommande året tillsammans med sina kompisar i moderaterna och så den andra i Alliansen. Samtidigt så satt jag på kommunstyrelsen och hörde det moderata kommunalrådet fräsa om centerns ledamöter som han inte vill hjälpa då de var emot. Alliansen har det svårt. Valsegern i riket verkar för var dag allt längre bort och desperationen lyser igenom. Så att Fredrik Reinfeldt behövde lite nytt blod i regeringen var inte så konstigt. Men att sätta in en abortmotståndare och en person verksam i Livets ord är nog inte vägen till valseger om man inte ska suga ut den sista kamplusten ur kristdemokraterna.

Jag kommer följa Elisabeth Svantessons agerande tufft och då inte främst på grund av hennes religiösa meriter utan för att jobben är valets främsta fråga. Men självklart så kommer jag undra var hon idag står gällande abort, homosexualitet och andra värderingsfrågor som vi vet att Livets ord ligger långt borta från de gängse normerna...

Media mm: Johan Westerholm, Politikerbloggen, Wiki, SR, Expr, DN, Martin MobergAnders Lindberg, SR Ekot 1, SR2, SR3, Exp. Ab, SvD,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,