20130905

Självklart avlyssnad,

Vänstern verkar förvånad över att USA avlyssnar oss och kollar våra förehavanden på nätet. Jag har tagit för givet att USA, Ryssland och Kina avlyssnar och läser det som sprids via nätet. Mest snopen är jag att det blev avslöjat. 

En sak som jag undrar över är om de använder Google translate och vilka roliga översättningar de kommer få och vilka konsekvenser det kan få på politiken. Vi lever i en global värld där kommunikation flyger fram och tillbaka och det kan till och med vara bra att herrarna i Washington, Moskva och Peking har koll på varandras förehavanden. Men självklart så måste den personliga integriteten hanteras. Men att därifrån låta förvånad över att jakten på fördelar och terrorister går genom vår mail-korg har jag tagit för givet.

Frågan är hur vi ska gå vidare med detta. Att skälla på Obama tror jag inte ger framgång utan det gäller att finna former som stabiliserar världen och låter transparans råda utan att den personliga integriteten får sig en törn. Inte så enkelt kan jag medge men det måste gå för vi är i rask takt på väg in i informationssamhället, om vi inte redan är där?

Media mm: SvD, SR, DN,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,