20100123

Lördagsbetraktelse som ryms i en väska


En fundering som slå mig så här på Lördagen när jag sitter i soffan funderande på vad min lördagsbetraktelse ska innehålla. Tänk om Monas väska är en piratkopia från Thailand för femtio kronor... Hur reagerar media då?

Det har varit en vecka med ett antal utspel och debatter. Det känns att valrörelsen är i antågande. Pulsen, utspelen, påhoppen, spekulationerna, planering och en himla massa skratt. Det är det här som vi politiker lever för. Att var fjärde år få prövas, utvärderas och ge nya löften som vi ska genomföra om vi förtroendet.

Men mitt i detta allt så kommer en handväska och försöker stjäla all uppmärksamhet. Ser man på bloggrubrikerna under gårdagen och även under dagen så lyckades den bra. Även jag är fast. Nu har även tiden kommit till Statsministerns klocka, inte en minut för sent. Det som jag kan fråga mig är att vi vill ha vackra människor som kan föra sig bland världens stora ledare och vara bra representanter för Sverige. Men de får inte ta sig fram smidigt. Inte klä sig ok inte ha accessoarer som kan ha kostat någon krona mer. Bilden blir ihålig. Man ska både äta och ha kvar kakan. Den svenska jantelagen är det som lyser igenom.

Annars så undrar jag vilka andra historier som inte beskriver politikens innehåll som kommer fylla det mediala spalterna under detta år. Vilka gamla lik kommer grävas fram ur allehanda garderober. Här tror jag det kommer slås både åt höger och vänster men smällarna kommer ta grövre på den vänstra planhalvan. Det finns hos folk en syn på att vi ska vara bättre inte slarva med skatt eller kvitton. Det är bra att vi har den pressen på oss. Men högern borde med sitt lag och ordning ha samma tryck på sig. Så är dock inte fallet Det finns en acceptans att bryta mot lagen att liga i gråzonen.

Nu ska jag lämna datorn för att ta en familjeeftermiddag med spel och annat. Ha en skön lördag

Andra som bloggar på är
Kent Persson, Mary JenssenPeter på Röda Berget , Peter Andersson och Peter Soilander. Fredrik Antonsson . Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar