20100104

Sociala medier kan aldrig slå det personliga mötet.



Valet kommer att avgöras här på nätet säger en del. De har fel.. Valet kommer avgöras vid mötet mellan människor. Nätet är en mötesplats men inte den avgörande. Personligen är det personliga mötet med en handskakning oöverträffat.

Idag så gör SvD en genomgång hur politiker användre sociala medier. Det visar på en stor okunskap om hur vi förtroendevalda hanterar detta nya komunikationsverktyg. Som man hör på namnet är det ett socialt kommunikationsverktyg. Det vill säga att monolog inte passar sig utan och då särskilt på Twitter. Måste erkänna att jag finns på Twitter Facebook och bloggande här. Jag kan bli mycket bättre på att använda bland annat twitter för kmmunikation och inte bara föra ut mitt bloggande. Kan nog ta det som ett försenat nyårslöfte.
SvD konstaterar att det är socialdemokraterna och Centern som är de partier som använder Twitter flitigast och Eva-Lena Jansson är flitigast.

Jag ser både Twitter och Facebook som ett ypperligt komplement att föra dialog med medlemmar och sympatisörer. Har fått credit från unga medlemmar som inte kan springa på traditionella möten på kvällarna. Det kan följa med genom mitt engagemang på nätet. Bloggen är mer min egoistiska möjlighet  att få ut mina synpunkter och pröva olika idéer. Jag märker att det finns ett motstånd från den äldre generationen. Jag tror att det är en rädsla för det nya. Att bli ifrån sprungen. Vi måste förstå dem. För som jag inledde så kan inget slå det personliga mötet.

Samtidigt så har jag genom sociala medier fått många nya vänner som ger mig både glädje och kunskap. Så det går inte att bara se det ena eller det andra.

Claes Krantz har bloggat om detta också. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Lustigt att du pläderar för sociala medier när överskriften antyder motsatt uppfattning.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders. Sociala medier är ett yperligt kompliment till traditionellt valarbete. Men det jag vill ha sagt är att man inte avgör en valrörelse på nätet. Det Obama gjorde var att samla folket på via nätet. möten och dörrknackning var en vardag precis som här.

    SvaraRadera