20100104

Valfrihet är mer än att välja Aftonbladet eller Expressen...


För vem inför vi en massa valfrihetssystem? Vem vill välja? Vad ska man välja? Varför ska man välja?

Malin Siwe skriver om vikten att välja och på sitt personliga sätt avgör hon vilka val som är viktiga för oss medborgare. PPM är inte ett viktigt val. Frågar du min bankman så är säkert svaret ett annat. Det är här som en del av problemet uppstår. Det gäller inte Aftonbladet eller Expressen. Det är beslut som kan få stora konsekvenser för den enskildes liv och ekonomi.

För mig uppstår problemet när medborgaren blir en kund som kastas ut på en marknad som man inte själv valt. Vem kan man lita på när alla bara vill sälja sina varor eller tjänster. De val som den enskilde är intresserad av är inte vem som ska utföra utan hur det ska utföras. Vad spelar det för roll om jag väljer en privat eller offentlig om tjänsten utförs på samma sätt.

Det som det offentliga måste bli bättre på är att ge medborgaren/ brukaren möjligheterna till att välja vilken kvalité de vill ha och hur tjänsterna ska utföras. Min bild är att det inte är grönare på den andra sidan.

Viljan att vi ska välja allt och att det blir bättre om du bara kan välja privat, tänker å visa moderatledda kommuner, är fel. för mig finns det saker som inte ska väljas. Det finns människor som inte klarar att fatta rationella beslut av ett eller annat skäl men de ska fortfarande välja livsavgörande beslut.

Det är snart dags för en antivalsreform. Där vi ställer frågan är det av nytta att den enskilde inte behöver välja. Jag tror att vi kommer få en hel del ja. Många av alla valfrihetssystem är just system som inte är gjorda för den enskilde utan för företagaren. Ser vi bara på vårdvalsreformerna där det stora krutet är lagt på att klara konkurrensen mellan företagen. Landsting och kommuner behöver bygga upp mer byråkrati för att klara dessa reformer.

Avslutningsvis så säger jag inte nej till att det finns fler utförare av välfärdstjänster men det måste finnas skäl som är legitima och att bara att det ska gå att välja är inte ett legitimt skäl för mig. För mig handlar det om att få ett mervärde.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern en samling med politiska bloggar

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

  1. Frågan är om det över huvud taget fungerar att fördela efter behov i offentlig sektor när man har gjort ett kundvalssystem som det har blivit på vissa håll och kanter.

    Är det inte så att den som gapar högst också får mest??

    Vill vi ha det så?

    Det är såna frågor vi måste ställa.

    SvaraRadera
  2. Hej Britta. Du har rätt om frågeställningarna Det finns som du påpekar stora risker med att de system som byggs upp inte bygger på behov utan röst och plånbok

    SvaraRadera