20100408

Mediadrevet som ingen styr eller ursäktar

Det ramlar in ett mail i inkorgen. Det är från Thomas Hartman som ber mig läsa sin debatt artikel i dagens Aftonbladet och jag gör det.

Det är en öppen beskrivning av mediadrevet och han har egna erfarenheter genom sin sambos, Anna Sjödins, upplevelser kring den väl omskrivna händelsen en kväll på krogen i huvudstaden. Jag tänker inte döma den kvällen, det finns det andra som ska göra. Och där tar Thomas ansatsen. Media som en dömare oavsett vad rättsväsendet tycker så springer media snabbt och klarar inte av att vända om felet uppstår eller eftertanke behövs.
Han avslutar med

Jag begär inte att journalisterna behöver tro henne. Däremot att någon kunde ha stannat mitt i drevet för att granska om det hon sa kunde stämma. Jag argumenterar alltså inte för mindre journalistisk granskning utan tvärtom mer. Kombinerat med självständigt och kritiskt tänkande, mindre kåranda och öppen debatt när det blir fel.

Därför är det intressant om en enda av de journalister som drevade mot min sambo är karl eller kvinna nog för sin hatt att offentligt be henne, hennes föräldrar och övriga anhöriga om ursäkt för att de inte orkade göra sitt jobb och granska båda sidor i dramat. Gärna innan de rusar in i en ny valrörelse för att leta någon ny person att köra i smutsen.
Thomas och Anna ligger även bakom boken "Vem bryr sig" som HBT-Sossen skrivit om, så det blir väll att jaga reda på den för att läsa.  Vill ni läsa mer om media, bloggosfären och drevet så är Johan W  och Kent ett par tips. Mer läsning finner ni här: RödgGrön och NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,