20101207

En sista styrelse och grubblandet över en tid som kommer

Idag är det mandatperiodens sista kommunstyrelse och mitt sista sammanträde med denna församling. Att lämna en stol för att ta sig an nya känns som en utmaning och nytändning.

         Visst kan man känna en
liten ångest att lämna det trygga invanda. Inte bara kommunstyrelsen utan även omsorgen kliver jag av efter 15 år. Det gillas inte av alla utan de många medlemmar anser att man ska sitta till man faller av pinn. Att den samlade erfarenheten ska krossa borgarna. Men få verkar förstå att man behöver tända till för att kunna leverera. Att få sätta tänderna i nya områden som man inte känner till. Att få ställa det där dumma (ibland obehagliga) frågorna som fäller gamla sanningar.

        Visst kan det vara jobbigt att behöva ompröva men jag har med tiden börjat älska det och genom NetRoots och Öppna Kriskommissionen fått respons på att man just gör det. Jag har sedan valet både haft den traditionsenliga "eftervaletsvackan" och ett jävla go, för nu laddas det om. Men många mår dåligt och det handlar om att de inte efter minskade antalet platser i våra beslutande församlingar inte har en stol att sitta på, eller att stolen minskat avsevärt. Den inbyggda kulturen att man äger stolen och inte har den till låns. Jag berättande för mina partikamrater att efter valet så blev jag tom och att jag började planera för vad jag skulle göra efter årsskiftet med jobb och så. Inte ta för givet att jag skulle fortsätta med politiken på heltid i en period till. Att deklarera att stolen var till låns och medlemmarna ägde frågan.

         Det behövs en ny kultur som innebär att vi får en ödmjukhet till våra roller och poster. En kultur som ger medlemmarna en reell makt över situation. Det finns en rörelse inom partiet som vill öppna men maktsfären känner sig hotade och det bör de göra. Det finns en osund trygghet som gör att man inte alltid behöver leverera tillbaka till medlemmarna och medborgarna

         Jag skickar ett stort tack till Veronica Palm som genom sitt ordförandeskap i Stockholms Arbetarkommun nu låter medlemmarna komma till tals i frågan om by partiordförande. Vi är fler som vill sen en öppen process kring formandet av en ny politik för partiet och då även de representanter som ska leda oss.


Media: DN, Ab.
Bloggat: Johan och Sandro och Veronica på ämnet. Tokmoderaten rör sig i området.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,