20101207

Nu var siffrorna klara men verksamhet?

Jag känner mig som en förlorare. En dag med politik som är mer som en dag som sifferrevisor... Varför kan man som politiker inte få vara just politiker med visioner.

       I Vimmerby finns en gammal tradition av att budgetarbeta med siffror och procent och lämna politiken därhän. En önskan om en politiserad budgetprocess möts med svårigheter. Det finns en rädsla att behöva komma fram ur garderoben och bekänna politisk färg. Jag har gnällt under många år i mitt parti och kan nu känna en sakta glidning mot en mer politiserad politik.
 
       I mindre kommuner så finns det en oro över att bli ovänner med varandra. Jag kan uppleva att man har svårt att skilja på sak och person. Förloraren är demokratin och kommuninvånaren. Det må så vara att en del tycker att det tjafsas för mycket men det är pudlens kärna. Från de gamla grekerna så vet att bryta idéer från olika ståndpunkter, som ibland kan vara tjafsiga, så föds idéer som leder samhället framåt.

       Att man då drar bort politiken och mer låter som revisorer som träter om en eller två miljoner blir ett löjesskimmer för alla inblandade. Visst kan det vara lättare men till vilken nytta. 

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,