20110124

Partiet, ledarskap och mötesteknik

Fortsätter dagen med frågan kring ledarskapet i partiet och då utifrån den utbildning jag sitter på kring mötesteknik... Visst låter de upphetsande men frågan kring rollen som förtroendevald diskuteras och det finns funderingar att lyfta upp till nationell nivå.

          Förtroendevald, smaka på ordet. Visst har det en positiv klang. Politiker. Smaka på ordet. Visst har det en posi... nä det gör det inte, men har vi själva som politiker skadat namnet? Jag hävdar att så är svaret. Vi som förtroendevalda politiker pratar sällan gott om vårt eget skrå utan försöker på allehanda sätt skadeskjuta oss själva oftast genom att försöka misskadliggöra våra politiska motståndare. Men vi blir själva träffade av skotten.

         Så nu när vi socialdemokrater ska utse en nu partiledare som troligen också blir en statsministerkandidat så är en fråga som bör lyftas i valberedningen och i partiet. hur vill vi att personen i fråga ska fungera. Vilken syn har vi på ledarskapet.

         Det är viktigt att man i samband med byten och val ser över hur vi är organiserade men också, som är jobbigt, ser på personer. Vi har idag en ledning på över 50 personer med styrelse och verkställande utskott. Vad gör de? Jag har tidigare här frågat vad de tillför och varför de bör få mitt fortsatta förtroende. Jag är inte ensam om att fråga. Men svaren existerar inte. Många tar det som att jag vill hänga personer men det är inte fallet. Är det så att det finns över 50 förtroendevalda som leder mitt parti så blir jag nyfiken på vad de gör och tillför. Håll med om att ni är flera som delar min nyfikenhet. Så snälla svara!

        Jag har lyft frågan kring hur vi ska dela på de arbetsuppgifter som finns i den yttersta ledningen och då behöver vi veta hur arbetsfördelningen är. Vilka är det som fattar besluten och leder det dagliga arbetet. Är det så att det till och med inte är förtroendevalda som leder partiet utan grå eminenser i korridorerna. Vi har förlorat val och vi tappar i alla undersökningar. Botten är inte nåd och det kan vara väldigt långt ner. Jag vet att det finns en siffra som heter noll.

        Så frågan kommer behövas ställas kring ledarskap och organisation men kommer den göras det och då på allvar. Eller blir det lite allmänt hållet kring ledarskapet och sedan lufsar vi på i samma bana, ni vet den som går utför.

Media: Ab, - SvD om partidistriktens nomineringar
- DN om partidistriktens synpunkter
- Aftonbladet: "Nuder blir tillfrågad".
- Expresssen med Veronica Palm-intervju
Bloggat: Peter Johansson och Peter Andersson och Martin Moberg och Alexandra Einerstam (som jag tackar för helgen) på ämnet.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,