20110311

Dagen efter och så ett brev

Och så kom någon form av vardag. Efter gårdagens klimax så var nu vardagen ikapp och jag känner en mentaltrötthet efter de veckor som varit. Många frågor har jag fått och frågan har ofta rört hur jag personligen känner för valet av Håkan Juholt. 

         Ja vad känner jag. För varje gång jag fått frågan har jag fått funderat på svaret. Allt från att jag självklart på det där ego sättet blir glad att känna vår blivande partiledare tills att svepa med svaret kring om han klarar det. Men det att de frågar mig hur jag personligen känner har jag aldrig varit med om innan. Vet inte om det har att göra med mitt engagemang i processen kring valet av ny partiledare. Men mustaschmannen har idag gjort sig ett namn eller det mustaschen som gjort sig ett namn. Men just dessa personliga frågor känns nytt och jag har lite svårt att hantera det. Men det är positivt och gör att jag måste tänka och känna ett varv till. Tack till alla som frågat mig idag.

        Annars har det varit intressanta kommentarer som är viktiga för hur Håkan Juholt ska klara uppdraget. Jag lyfter ett par som jag också ger som med skick till honom. Genom att Juholt kommer från Oskarshamn så är det många som undrar kring han engagemang för landsbygden och småföretagen. I detta sammanhang ska sägas att Oskarshamn är en kommun känd föra sina stora industrier som Scania, OKG och Saft bland annat. Det är en kommun som inte är känd för sin landsbygd utan är mer profilerad som en klassisk socialdemokratisk industristad. Vidare så blir det bekräftat att han är omtyckt för sin engagemang i utrikes- och säkerhetsfrågorna. En fundering till som kommer i samtalen på stan är om han kan bli av med Åsa-Nisse. Det finns en oro om han ska klara att axla statsmannarollen. En undrade om man kunde se Håkan Juholt i samtal med Obaman och Merkel. Åter ett medskick.  Så här har det varit ett antal frågeställningar kring var Håkan Juholt finns i frågorna och hur han är som person. Utifrån detta blir det allt viktigare att Håkan formulerar sina tankar innan kongressen så att så många som möjligt kan få svar på frågorna de har. Jag tror att Håkan Juholt kan ge svar på frågorna men det krävs att han gör det.

         Som avslutning så fick jag idag ett brev på brevlådan som värmde otroligt mycket. Det hade sin grund i mitt engagemang kring en öppen process och jag vill delge er det.
"I en intervju i massmedia förra veckan hörde jag dig hävda, att valet av en partiledare för socialdemokraterna inte enbart var en angelägenhet för det egna partiet.
Eftersom vederbörande i en framtid kan tänkas bli en presumtiv statsministerkandidat, så torde det vara naturligt, att valberedningen i sitt arbete även lyssnar till andra förespråkare än sina egna medlemmar.
Är Du och jag kanske de enda personer som förstått den rimliga tanken?
(Motsvarande resonemang gäller givetvis alla stora partier i motsvarande situationer)
Stå på Dig!"  
Att ett brev kan betyda så mycket och jag väljjer på detta sätt tacka dig som skrev. Att leta fram min adress, skriva, köpa ett frimärke och sedan bege sig till postlådan för att skicka detta till mig. Detta får mig att orka driva frågor och skriva. för det ska erkännas att ibland så undrar man vad man håller på med. Om det gör någon nytta än det egna terapiarbetet. så en än gång TACK!

Media och bloggar snott från Johan WesterholmSandro Wennberg, Peter Högberg, Peter Andersson, Krassman, Roger Jönsson, Röda Berget, Martin Moberg, Ulf Bjereld samt Martin Moberg som jag snodde länkväggen nedan ifrån samt "El Gordo" som säkert kommer få en del problem nu.
Sydöstran 1, 2, 3, Ab 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Expr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, BLT 1, 2, 3, 4, 5, SvD 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, DN 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, GP 1, 2, 3, 4, SVT 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, SR 1, 2, SMP
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,