20110312

Kärnkraften! Dags att tänka om.

Efterdyningarna efter jordbävningen och tsunamin i Japan börjar nu visa sig. För frågan är om det som nu sker inte är än värre. Om en härdsmälta nu är ett faktum så är skadan mångdubblat för år framöver.


          Jag är ingen vän av kärnkraften det vet de flesta som läst denna blogg. Med det som nu sker i Japan så blir min oro än större. Nu kan man förstås hävda att olyckan kan inträffa alla energislag och det är sant men konsekvenserna när det sker inom kärnkraftsindustrin är så stora och långsiktiga. Det går inte att bygga ett hållbart samhälle på detta. Vi följer nu utvecklingen och jag hoppas att de kärnkraftsförespråkare som finns tar en tanke till. För visst behöver vi energi för våran livsstil men någonstans går en gräns för vad vi ska göra för att klara framtiden och säkerheten.

        Jag tror inte att kärnkraften hör framtiden till. Men det innebär inte att jag vill stänga alla reaktorer imorgon. Men krutet måste läggas på forskning bort från kärnkraften. Finna det nya som ger oss energi för framtiden, men kanske än viktigare forskning som visar hur vi kan klara samhället med mindre energi. Att finna den tekniska utvecklingen som låter oss behålla vår standard men med mindre energi.

       Nu hoppas vi att konsekvenserna av olyckan i Japan blir begränsade och att man lyckas minimera det som sker. Jag får säkert återkomma till detta under helgen. Senare idag kommer jag med en postning kring socialdemokratin och folkrörelsen.

Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, SvD, SvD2, DN, DN2. GP, SVT, SR.
Bloggat: Peter Johansson på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,