20111203

Socialdemokratin. Reflektion före reaktion lika med nystart?


Tänk till innan betongen stelnar!

Reflektion före reaktion är slutsatsen av Håkan Juholts tal. Med det så måste popcornen lastats in i skåpet och låta de bara komma fram till fredagsmyset och hållas borta från riksdag och fullmäktigeförsamlingar.

         Det var ett ideologiskt starkt tal som Håkan Juholt höll. Att han vill är det inget tvivel om men har han partiet med sig på den omprövning av politiken som måste ske. Håkan Juholt är tydlig med att gårdagens politik inte fungerar utan att med våra tidlösa värderingar i ryggen ska forma nya lösningar med sikte mot horisonten.

         Det som jag kan känna en oro är att det inte finns ekonomiskt utrymme för de tankar som presenteras. Jag vill inte vara med om löften som vi inte kan genomföra när vi vinner valet. Jag lärde mig av våra förra oppositionsråd i Vimmerby, Inge Schultz att man ska föra en sådan oppositionspolitik att får man makten i morgon så ska man kunna genomföra den. Med andra ord så ryms inte populism i en socialdemokratisk politik och jag kan känna en risk att vi hamnar där. Det är två skäl som ryms i det. Dels viljan att vinna val och dels det brinnande intresset att förändra världen. Men det måste hela tiden balanseras mot den verklighet som vi lever i. Vi må inte alltid gilla det men det är då som vi får väljarnas förtroende när vi blir trovärdiga och inte far omkring som en tomte och delar ut popcornmaskiner.

        Så talet var bra. Det gav en grund för ett samtal om framtiden. Sittande i soffan konstaterade hustrun och jag att detta var bättre än linjetalet i mars. Det var mer av eftertanke i detta tal, Jag efterlyste i går den gamle tänkande Håkan och nu tyckte jag se delar av honom. Att börja grubbla och forma tankar om framtiden. 

        Nu fortsätter helgen med tankar kring den ekonomiska politiken och konkretisering av delar av politiken det är bra men kom ihåg att det ekonomiska utrymmet är begränsat. Lova inget vi inte kan hålla oavsett hur tjusigt det än låter. så vinner vi inte förtroende för en sak som är säker. Väljarna är inte dumma!


Media: Ab, Ab2, AB3, AB4SvD, SvD2, DN, DN2, DN3, DN4, Exp, Exp2, Exp3, Exp4SVT, SVT2. SR, GP, GP2.
Bloggat: Johan WesterholmStaffan Lindström, Parkstugan, Peter Johanson, Roger Jönsson, Kultur-bloggen Thomas Böhlmark och Tokmoderaten med en reflektion på talet och  Juholt

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om Läs även andra bloggares åsikter om ,