20111202

Socialdemokraterna: Juholt får bära hundhuvudet för våra brister


Den osäkerhet som finns kring om socialdemokraterna ska kunna lösa de problem som samhället står inför spiller med naturlighet över på ledaren för detta parti. Mona Sahlin fick bära hundhuvud och Håkan Juholt får nu göra det. Allt bottnar i brister på aktuell politik.

         I morgon är det socialdemokraternas förtroenderåd. Jag kommer följa det från soffan i Vimmerby och frågan är om vi svar kommer få? Det kommer lite kring ekonomin men frågan som jag vill ha först är samhällsanalysen. Utan den så blir det lätt popcorn som inte är uppradade på den röda tråden.

        Alla pratar om att vi sak prata politik och inte ledarskapet och jag må hålla med men det bygger på att vi har en gemensam analys av var samhället är idag. Håkan Juholt åker land och rike runt på frälsarmöten bland våra egna och det kan vara bra men frågan är vad han frälser i? Är vi klara med vad vi vill eller blir det lätt en massa klyschor och enkla one-liners utan bakgrund. Att alla jublar när Juholt talar är känt och han är en våra främsta retoriker.

         Det som jag kom på när jag i bilen på väg till Ölands folkhögskola var att jag saknade den Håkan som jag lärde känna. Den grubblande. Den Håkan som jag hörde på radion var kampanj-Håkan. Alltid kampanjen och samma svar på de flesta frågor. Idag var han bra på frågan kring kritiken gentemot honom. Men det var den interna. Och han må ha vårt stöd men det är rösterna utanför. Hur vi återfår deras förtroende. Jag märker på mitt skrivande att det finns ett intresse och behov av att samtala om en ny socialdemokrati. Jag tror det är dags för Håkan och resten av oss i partiet att sätta oss ner och tänka. 

        120 socialdemokrater samlas imorgon och ska samtala om framtiden. Rådet är att våga pröva nya idéer och taket måste vara så högt. Alla är medlemmar och det finns bara ett medlemskap oavsett om man sitter i VU eller är medlem i Höganäs eller Vimmerby. Alla 100 000 medlemmar brinner för att återkomma till makten för att kunna ge sig hän de frågor som vi ser brister. Vi kanske inte har samma lösningar runt om i landet utifrån de förutsättningar som finns Johan Westerholm pratade om hälften kvar i offentlig regi för att det mesta är utlagt i sin hemkommun, medan i Vimmerby finns det snudd på inget privat. I mitt landsting är cirka hälften av primärvården ute på privata aktörer. Det handlar inte om höger eller vänster utan om verkligheten.

        Åter så bottnar kritiken mot partiet och dess ledande personer att vi inte har svar på de frågor som kommer i dagen. Vi må kunna säga nej eller att de är dåligt, men svaret på vad vår lösning är saknas. Vi kan se hur beslutet från kongressen kring vinster i välfärden inte är förenligt med vardagen och ställer till det för lokala och centrala aktörer. Vi kan fortsätta och på område efter område så brister vi i samhällsanalys och svar. Och då får ledningen oftast med Juholt i spetsen springa gatloppet.


Media: SVT, SVT2, SR, SR2Exp, Exp2, Exp3Aftonbladet / Aftonbladet2 / Aftonbladet3 / DN / SvD / SvD2 /SvD3 / ArbetarbladetPiteå tidningenNorrländska socialdemokraten 12FolkbladetGotlands folkblad,ÖstranLänstidningenSydsvenskanHDNTGPSVT 12SR 12Expr 12345Ab 1234DNSvD 12
Bloggat: Krassman, Alexandra Einerstam, Martin Moberg, Claes Krantz, Den tokige som blivit betald på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,